Tuesday, June 10, 2014

Agenda perburukkan Islam di negeri Pakatan Rakyat


Isu-isu kontroversi melibatkan Jabatan Agama Islam Negeri kelihatannya hanya berlaku di negeri pemerintahan Pakatan Rakyat sahaja.

Ini sangat memperlihatkan terdapat agenda untuk memperburuk-burukkan Islam melalui tindak-tanduk Jabatan Agama Islam di negeri-negeri yang ditadbir oleh 'musuh-musuh Islam' ini.

Ditambah pula dengan sifat non Muslim penyokong Pakatan Rakyat yang menghina Islam itu terus tanpa selindung lagi.

Kita faham bahawa cina-cina kiasu semakin bertambah dalam masyarakat negara ini dan kelebihan berinternet yang membolehkan mereka meluahkan kata-kata, ia hanya melambangkan sejauh mana negara ini telah tersasar intelektualitinya khususnya dari otak aliran harbi ini.

Adakah sebenarnya  ada agenda kerajaan negeri Selangor dan kerajaan negeri Pulau Pinang yang menggunakan Jabatan Agama Islam negeri masing-masing untuk diperkudakan menjadi agen defamasi agama Islam itu sendiri sedangkan itulah apa yang dipertunjukkan oleh Allah untuk kita renungkan.

2 comments:

Anonymous said...

Bah. pertama:

Si EvangeliSStar bukan main galak lagi terus MENGHINA JAIS! Lihat si BODOH MBangang PKRSODOM menipu psl. PERLEMBAGAAN; dan dlm. JAIS sendiri yg. sedg. MENYIASAT pegawainya yg. buat serbuan tu,sedgkan apa yg. JAIS buat adalah BETUL mengikut yg. utamanya, undg-undg SYARIAH dan kemudian, undg-undg PERLEMBAGAAN kerana pengantin perempuan dlm ICnya adalah beragama Islam dan bapanya adalah Islam India, bahkan bukan ‘convert’pun! Lihat di - http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/06/06/Jais-may-take-gatecrashers-to-task-Disciplinary-action-likely-against-its-officers-in-wedding-raid-i/ , Jais may take gate-crashers to task, June 6, 2014:

PETALING JAYA: The Selangor Islamic Affairs Department (Jais) will take disciplinary action against its enforcement officers over the raid on a Hindu wedding if they have breached procedures.

“We are conducting an internal investigation to determine why and how the raid took place,” said Jais Public Relations and Publications Unit deputy director Nurhamizah Othman.

….Nurhamizah reiterated that the standard operating procedure required that the state government approval be sought before any action involving non-Muslims was carried out….
Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim had chastised Jais for barging in on the wedding, saying their actions were an embarrassment.

He had added that Jais should have practised humility and not gate crashed the wedding.

Khalid had also said Jais did not adhere to the standard operating procedure, which required the department to confer with the state government with regards to cases involving non-Muslims and other races.

Nurhamizah reiterated that the standard operating procedure required that the state government approval be sought before any action involving non-Muslims was carried out.

However, PAS ulama has come out in support of Jais.....

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Bah. Kedua:

Tetapi lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini tentang MAIN di bawah kuasa Kesultanan Melayu sbg. Ketua/Penjaga Agama Islam, lebih berkuasa dari K'jaan negeri mengikut Perlembagaan Persekutuan pun, dan membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu dari sebelum PENJAJAHAN British-ZIONIS; semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar sbg. “Hiasan Adat“ (Ceremonial Monarchy) di - https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ :

Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam

Haji Mahamad Naser bin Disa[1]

7 April, 2012

Islam Agama Negara: Undang-undang Tertinggi Negara

Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi di Negara ini memartabatkan Islam sebagai Agama Negara – Fasal 1 Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan – “Islam adalah agama bagi Persekutuan;” atau dalam teks asalnya “Islam is the religion of the Federation;”[2] Jika diterjemahkan ke bahasa Arab ia bermaksud – “Al Islam deen alDawlah”. Bersandar kepada ketinggian kedudukan Islam sebagai Agama Negara ini, Fasal 1 Perkara 37 Perlembagaan Persekutuan mewajibkan Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong untuk membuat satu komitmen atas nama suci Allah dengan melafazkan sumpah – wallahi; wabillahi; watallahi untuk memelihara agama Islam pada semua masa. Lafaz sumpah ini dilakarkan secara khusus di dalam Jadual Keempat Perlembagaan Persekutuan.

Atas sifat dan kedudukan Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Utama Negara (The Supreme Head of Federation), semua pihak yang ada hubung kait dengan pemerintahan Negara ini juga terikat untuk melaksanakan sumpah berkenaan kerana segala urusan pemerintahan dalam Negara ini bersumberkan kepada kuasa eksekutif Baginda sebagaimana yang termaktub dalam Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan. Justeru, berpaksikan kepada kedudukan Islam sebagai Agama Negara dan komitmen Ketua Utama Negara, segala agenda Negara sama ada dalam bentuk dasar mahupun perundangan semestinya berpaksikan kepada prinsip Islam dan tidak boleh sama sekali menyanggahi atau menjejaskan ketinggian dan kedaulatan Agama Negara…..

Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan negeri-negeri memartabatkan Sultan atau YDPA sebagai Ketua Agama Islam Negeri. Dalam hal pentadbiran Agama Islam Baginda dibantu oleh Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) yang merupakan pihak berkuasa agama Negeri yang utama selepas Sultan/YDPA. Walau bagaimanapun kedudukan ini sering disalah tanggap. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) atau Kerajaan Negeri sering dianggap sebagai pihak berkuasa termasuk dalam hal ehwal agama yang termaktub dalam butiran 1 Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Fahaman dan pendekatan sebegini adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri. Islam sebagai Agama Negeri dan Agama Negara tidak tertakluk di bawah kuasa politik. Sebaliknya Kerajaan Negeri yang tertakluk kepada prinsip Islam dalam menjalankan pemerintahan Negeri. Justeru, walau pun menjadi kewajipan kepada Kerajaan Negeri menyediakan kewangan, kemudahan dan pegawai-pegawai untuk berkhidmat kepada MAIN, namun MAIN TIDAK bertanggungjawab (accountable) kepada Kerajaan Negeri kerana MAIN bertanggungjawab terus kepada YDPA/Sultan. Begitu juga para pekhidmat awam Negeri yang ditugaskan dalam hal ehwal berkaitan agama seperti JAIN, Jabatan Mufti, Mahkamah Syariah adalah bertanggungjawab kepada MAIN dan bukan kepada Kerajaan Negeri.

Kerajaan Negeri masih bertanggungjawab untuk melakukan pembangunan dalam hal ehwal agama Islam tetapi tertakluk kepada kawalan dan kebenaran MAIN. Justeru adalah tidak wajar bagi mana-mana Kerajaan Negeri untuk mencampuri hal-hal berkaitan penentuan hukum Syarak walaupun ia berkewajipan untuk mematuhi dan menghormati hukum Syarak yang diperkenankan oleh Sultan sebagai Ketua Agama Negeri.....

(TERUSkan MEMBACA)

Makcik Sambal Belacan.