Thursday, October 30, 2014

Filem " Hanyut " ditayang di Indonesia sebelum Malaysia



Nasib filem berlatar abad ke 18 , "Hanyut" usahasama Malaysia - Indonesia,  tidak cantik di negara pengarahnya sendiri. Filem arahan U-Wei Haji Shaari yang menelan belanja RM18 juta ini telah 3 tahun siap dan masih menunggu giliran penayangan di negara ini.

Sementara itu, di Indonesia, filem yang memakai nama "Gunung Emas Almayer" ini akan ditayangkan serentak di 150 pawagam seluruh Indonesia pada 6 November ini. 

Tentu sekali hitungan 'masyuk' nya berbeza jika melibatkan pasaran di negara 246 juta penduduk dan menepis skeptikal ramai tentang nasib filem RM18 juta ini yang dikatakan bakal sama nasib dengan "Puteri Gunung Ledang" yang menelan belanja RM20 juta.

Walaubagaimanapun, "Hanyut" masih belum mampu untuk dihanyutkan hingga tiba di 'pantai-pantai' pawagam di negara ini serentak dengan ketibaannya di pawagam-pawagam Indonesia.

Hanyut yang tidak hanyut

Miss J terpaksa tulis tentang filem Hanyut kerana banyak sangat yang skeptikal, menyindir dan memperkecilkan apabila membandingkan dengan filem-filem setengah masak yang mendapat kutipan hebat di panggung. Miss J fikir membandingkan dengan filem-filem berkenaan malah Puteri Gunung Ledang yang menelan belanja lebih RM20 juta adalah ukuran tidak adil kepada Hanyut. Miss J menonton Puteri Gunung Ledang dan juga telah menonton Hanyut.
Ada sesetengah pihak terutama yang menyokong filem setengah masak menganggap filem Hanyut akan hanyut. Sebabnya belanja besar sekitar RM18 juta dan mengikut kiraan matematik tentulah tidak ada filem tempatan yang dapat mengutip RM18 juta untuk mendapat pulangan modal. Senang cakap akan hanyutlah. Berdasarkan selera penonton tempatan yang rata-rata terasuk dengan filem-filem keluaran MIG, kutipan filem Hanyut sudah tentu tidak dapat mengatasi kutipan filem MIG. Jangan bimbang MIG tetap hebat dari segi kutipan.
Tetapi tidak semua perkara mesti diukur dengan menggunakan matematik. Filem Hanyut misalnya adalah sebuah pencapaian tertinggi dunia filem Melayu yang menampilkan taraf antarabangsanya dari segi teknikal pembikinan dan menjulang kemecerlangan pemikiran Melayu di segi teras inteleknya. Miss J tak suka menganggap filem ini bertaraf Hollywood, cuma kelihatan tekniknya macam Hollywood tetapi ia filem Melayu.

Artikel Penuh: UTUSAN
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Film 'Gunung Emas Almayer' Tayang di Bioskop 6 November

Adhie Ichsan - detikhot
Selasa, 21/10/2014 17:15 WIB

Jakarta -
'Gunung Emas Almayer' akan mengikuti cerita tentang Kaspar Almayar, seorang arkeolog dan pedagang senjata asal Belanda yang mencari gunung emas di Selat Malaka pada abad ke-19. 

Usahanya kerap dihalangi oleh berbagai tantangan baik dari pedagang Arab (Alex Komang), manuver politik ketua suku adat setempat (El Manik), hingga ancaman tentara Kolonial Inggris dan bajak laut. Film yang juga dibintangi oleh Rahayu Saraswati Djojohadikusumo ini diangkat dari novel Joseph Conrad di bawah arahan sutradara Malaysia berdarah Padang, U Wei.

Kaspar Almayer (diperankan aktor Inggris Peter Obrien) seorang pedagang senjata yang terpandang. Ia terobsesi mencari gunung emas di Malaka. Almayer menikah dengan wanita malaka bernama Mem yang berasal dari etnis Betawi.

Artikel Penuh : DETIKhot



No comments: