Isnin, Ogos 03, 2015

MH370 : Lagi serpihan ditemui di Reunion

Lagi serpihan ditemui di Pulau Reunion pada hari Sabtu lalu namun ianya masih dalam siasatan pihak berkuasa.

Serpihan berupa pintu pesawat itu merupakan rentetan dari penemuan beberapa barangan lain yang diyakini dari MH370.

Dalam laporan lain dari pulau tersebut pula, terdapat penemuan beg, botol air mineral dengan jenama bertulisan Cina dan botol cecair peluntur yang bertulisan Melayu dipercayai dari Indonesia.

Namun penemuan-penemuan tersebut tidak memberi petanda yang besar kerana arus laut mampu membawa apa sahaja entah dari mana.


Serpihan pintu pesawat ditemukan

SERPIHAN pintu sayap Boeing 777 dipercayai milik pesawat MH370
SAINT-DENIS 2 Ogos - Sebuah serpihan pintu pesawat yang dihanyutkan ke Pulau La Reunion, ditemui penduduk tempatan hari ini, kurang seminggu selepas penemuan serpihan sayap yang dipercayai milik pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang di Lautan Hindi pada Mac tahun lalu.
Menurut laporan portal Sky News, serpihan pintu pesawat itu ditemukan tidak jauh daripada tempat penemuan flaperon iaitu serpihan pesawat yang kini telah dihantar ke Perancis untuk dianalisis bagi mengesahkan sama ada ia milik pesawat MH370 atau sebaliknya.
Menurut wartawan David Bowden, objek yang baharu dijumpai di selatan bandar Saint-Denis itu sedang diuji oleh pakar tempatan tetapi tidak dapat dipastikan sama ada ia mempunyai kaitan dengan pesawat MAS yang hilang pada 8 Mac tahun lalu itu.
Jelasnya, terdapat tulisan bahasa Cina dan Melayu pada objek berukuran 30 sentimeter persegi dan dipercayai merupakan bahagian di dalam pesawat.
“Objek itu diletakkan di dalam kotak oleh anggota polis sebelum dibawa pergi dan mereka enggan mengulas lanjut tentang penemuan tersebut,” katanya.


Minggu 02 Aug 2015, 16:59 WIB

Potongan Logam Kembali Ditemukan di Pulau Reunion, MH370?

Rita Uli Hutapea - detikNews

Kuala Lumpur, - Potongan logam kembali ditemukan di Pulau La Reunion di wilayah Samudera Hindia. Temuan ini didapat menyusul ditemukannya puing yang diduga bagian dari sayap pesawat Malaysia Airlines MH370, di pulau yang sama.

Sumber yang dekat dengan penyelidikan soal ini mengatakan, serpihan logam tersebut ditemukan hari Sabtu, 1 Agustus waktu setempat di La Reunion, yang masuk wilayah Prancis.

Dikatakan sumber tersebut seperti dilansir kantor berita AFP, Minggu (2/8/2015), potongan logam itu akan diperiksa sebagai bagian dari penyelidikan mengenai nasib MH370 yang hilang tahun lalu. Namun saat ini belum bisa dipastikan apakah potongan logam itu berasal dari pesawat MH370. 

Tidak disebutkan lebih detail mengenai potongan logam yang baru ditemukan itu. Sebelumnya, puing sepanjang 2 meter telah ditemukan di La Reunion. Sejumlah pakar meyakini bahwa puing tersebut merupakan flaperon atau bagian sayap dari pesawat jenis Boeing 777. Jika hal ini terkonfirmasi, maka hampir dipastikan bahwa puing tersebut berasal dari pesawat MH370 yang berjenis Boeing 777.

Pesawat MH370 hilang pada Maret 2014 lalu saat dalam perjalanan dari Kuala Lumpur, Malaysia menuju Beijing, China. Pesawat yang mengangkut 239 orang itu diyakini jatuh ke Samudera Hindia.(ita/ita)

Tiada ulasan: