Ahad, Februari 26, 2017

Malaysia sebenarnya telah lama bersabar dengan Korea Utara



Ketegasan Malaysia dengan Korea Utara baru-baru ini sebenarnya adalah gambaran kemuncak batas kesabaran dan sikap hormat dan ingin terus berbaik-baik dengan negara paling tidak disukai di dunia itu selama ini walaupun merasakan kemesraan persahabatan yang dihulurkan dibalas dengan moral yang tidak cantik.

Ini kerana, pakar IT Amerika Syarikat dalam siasatan menjejaki laluan internet penggodam Korea Utara yang dinilai antara yang terhandal di dunia, pada tahun 2010 melaporkan, penggodam Korea Utara menjadikan Malaysia sebagai pilihan untuk keluar ke gerbang maya global bagi melakukan penggodaman selepas melalui jalur internet China yang merupakan pintu keluar utama sambungan internet dari Korea Utara.

Tentu sekali ini diketahui oleh kerajaan kita sendiri namun dek berpegang kepada dasar kebebasan internet yang telah dijanjikan pemerintah dahulu dalam persetujuan antarabangsa, hanya kandungan internet yang dinilai melakukan penipuan, jenayah, keganasan dan ancaman keselamatan yang tertakluk kepada sekatan.

Malah perbuatan menggodam umumnya dinilai sebagai hasil kelemahan sistem keselamatan pihak yang digodam bukannya kejahatan perbuatan pihak yang menggodam.

Tetapi kesabaran tersebut mungkin melepasi hadnya apabila pihak yang sama 'naik lemak' dengan melakukan jenayah bunuh di negara ini pula, satu kesalahan yang menurut undang-undang negara ini, si pelaku perlu dihukum bunuh sekiranya terbukti bersalah.

Ini tentu sekali memerlukan siasatan yang rapi apatah lagi mata dunia tertumpu kepada negara ini.

Penggunaan gerbang maya melalui Malaysia untuk kerja penggodaman oleh ejen  Korea Utara tidak dilaporkan media arus perdana  di negara ini, kerana hal tersebut secara dasarnya adalah sesuatu yang tidak dapat disekat oleh negara ini. Tetapi adakah moral mereka baik dalam menjaga nama Malaysia yang kononnya negara sahabat?


US Hacked into North Korean Computer System before Sony Pictures Cyber Attack

The National Security Agency of the United States broke into the computer systems of North Korea before the cyber attack on Sony Pictures Entertainment, which was blamed on Pyongyang.
In 2010, the US intelligence began breaking into Chinese and Malaysian networks that are said to connect Pyongyang to the outside world, the New York Times reported on Sunday citing newly disclosed NSA documents.
The paper also cited sources as saying that the spy agency infiltrated many of the computers and networks used by alleged North Korean hackers, and that is in fact, the trail that led American officials to blame North Korea for the attack on Sony Pictures.
The NSA was working on another clandestine programme that attempted to place malware, which made it possible for spies to track many networks and computers used by hackers in North Korea, an official said on condition of anonymity, according to the newspaper.
The secret hacking programme had provided evidence that led Obama to blame Kim Jong Un's computer experts and hackers for the attack on Sony's email system.
The Obama administration's explicit blame on North Korean hackers and a vow for retaliation was an unusual step and had raised a few questions on how the US was so confident about Pyongyang's role on the devastating hacking, which North allegedly undertook over the movie "The Interview" that shows a fictional assassination plot against Kim Jong-un.
The revelation will raise questions on why the White House did not warn Sony about an impending attack, which later turned out to be an embarrassing hacking scandal. 
South Korea's military has said that as many as 6,000 strong hackers are tasked with cyber security in the country by Reconnaissance General Bureau, the country's major intelligence service as well as the 'Bureau 121' which is a secretive hacking unit of the reclusive country.North Korean hackers 

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pernahkan KOREA UTARA menyerang. menjajah, membunuh, merogol, merompak dlm. GENOSID yg. TAK habis2 ke atas DUNIA KETIGA & di abad ini ke atas DUNIA ISLAM keseluruhannya; yg. KESEMUAnya amat KAYA minyak/gas terutamanya - spt TUAN KEPARAT lu, si rejim2 ZIONIS IS-rael/NATO-Barat tu (termasuk MENUBUHkan TERORIS HOMO Kanibal/Necrophilia IS - di mana IS diTUBUHkan MOSSAD/CIA spt. diDEDAHkan oleh Snowden - utk. MATLAMAT akhirnya, iatu utk. MENAKLUK seluruh LIMA Lautan utama Dunia, termasuk LAUTAN HINDI/LAUTAN PASIFIK yg. masih belum diTEROKAI berBILLION minyak-gas LAUT DALAM depa; di samping mengHANCURkan Islam/umatnya yg. amat ANTI-ZIONIS/IS-rael)?!!

JAWAB, si goBLOG SAMPAH HANYIR JIJIK & geng lu -si spesis puak HOMO DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP-PENJILAT 2 JUBOQ BABI Zionis IS-rael/NATO lu OI!

Tok Landak.

Tanpa Nama berkata...

Tok landak sewel, hbih to ko nk tggu Korean Utara bunuh rakyat negara ni dulu atau sembur gas sarin ke muka bapak ko atau bini ko time tu bru ko nk suruh Krjn ambil tindakan?

Woii tok landak laknatullah posting ko merata mcm najis. Mencemar semua blog pro krjn. Baru nk ckp genosid?
Ejen Korea Utara dh tnjuk pedajal malaysia tu ko nk suruh krjn sujud pd mereka ke woi bingai?

Ko dh diupah jd talibarut komunis dhke bkn main mrh sgt dgn tindakan anti korea utara yg gila lg zalim tu?

Semoga Tuhan melaknat ko dunia akhirat dgn xhnti2 posting maki carut marut terencat akal dgn teori sewel ko tu.

Tanpa Nama berkata...

Oi si goBLOG-geng TERORIS HOMO LAKNAT TERENCAT AKAL GILA BABI-si PENJILAT DAPJUBOQ BABIdia - yg. lu pi HINA seblum ni siapa2 yg. TAK setuju dgn. lu sbg. spesis SAMPAH/BASI & sekrg. nak gertak BUNUH Tok Landak & keluarga dia - TAK pa pula ya?! Lepas tu nak PAKSA kita berHEMAH pula!

Punya PENAKUT mcm. HARAM JADAH, TAK juga nak JAWAB - Pernahkan KOREA UTARA menyerang. menjajah, membunuh, merogol, merompak dlm. GENOSID yg. TAK habis2 ke atas DUNIA KETIGA & di abad ini ke atas DUNIA ISLAM keseluruhannya; yg. KESEMUAnya amat KAYA minyak/gas terutamanya - spt TUAN KEPARAT lu, si rejim2 ZIONIS IS-rael/NATO-Barat tu (termasuk MENUBUHkan TERORIS HOMO Kanibal/Necrophilia IS - di mana IS diTUBUHkan MOSSAD/CIA spt. diDEDAHkan oleh Snowden) - utk. MATLAMAT akhirnya, iatu utk. MENAKLUK seluruh LIMA Lautan utama Dunia, termasuk LAUTAN HINDI/LAUTAN PASIFIK yg. masih belum diTEROKAI berBILLION minyak-gas LAUT DALAM depa; di samping mengHANCURkan Islam/umatnya yg. amat ANTI-ZIONIS/IS-rael)?!!

Maka, PI MAMPOS lu si goBLOG BANGSAT-si spesis SAMPAH HOMO BASI & JIJIK!

Tok Landak.

NOTIS PENTING dari TOK LANDAK: Si Tok Land*k Jr, tedHOMO, Jiran Nek Tempoy*k & GENG TERORIS HOMO JIJIK depa-si PENYAMAQ2/PENAKUT2 KEPALA BUTOH-si EJEN2 ZIONIS KAFIR HARBI DAPJUBOQ BABI sdg. mcm. GILA BABI, MENGAMUK, MENCARUT & COPY-PASTE/SABOTAJ/PALSUkan komen2 yg. ANTI-DAPJUBOQ BABI; dan mengHINA/mengGERTAK para PEMIMPIN2 Bumiputera (Indigenous) Islam/Melayu terCINTA kita dr. UMN* serta KELUARGA mereka; serta menCURI nama/identiti & mengGERTAK nak BUNUH /ROGOL kita, bapa (bapa Nek Tempoyak adalah bekas ASKAR)/mak/adik/kakak - utk. memFITNAH & MENUTUP mulut CILI PADI BERAPI Tok Landak & Nek Tempoyak!!!


Tanpa Nama berkata...

41:25 Dan Kami tetapkan bagi mereka TEMAN-TEMAN yang menjadikan mereka memandang bagus apa yang ada di hadapan dan di belakang mereka dan tetaplah atas mereka keputusan azab pada umat-umat yang terdahulu sebelum mereka DARI jinn dan manusia, sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang merugi.

41:26 Dan orang-orang yang kafir berkata: "Janganlah kamu mendengar dengan sungguh-sungguh akan Al Quran ini dan buatlah hiruk-pikuk terhadapnya, supaya kamu dapat mengalahkan mereka".

41:27 Maka sesungguhnya Kami akan merasakan azab yang keras kepada orang-orang kafir dan Kami akan memberi balasan kepada mereka dengan seburuk-buruk pembalasan bagi apa yang telah mereka kerjakan.

41:28 Demikianlah balasan terhadap musuh-musuh Allah, (yaitu) neraka; mereka mendapat tempat tinggal yang kekal di dalamnya sebagai balasan atas keingkaran mereka terhadap ayat-ayat Kami.

Tanpa Nama berkata...

Al-Ĥadīd:5 - Dia lah sahaja yang menguasai dan memiliki langit dan bumi; dan kepada Allah jualah dikembalikan segala urusan.

An-Naĥl:128 - Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa, dan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

An-Naĥl:127 - Dan bersabarlah (wahai Muhammad terhadap perbuatan dan telatah golongan yang ingkar itu); dan tiadalah berhasil kesabaranmu melainkan dengan (memohon pertolongan) Allah; dan janganlah engkau berdukacita terhadap kedegilan mereka, dan janganlah engkau bersempit dada disebabkan tipu daya yang mereka lakukan.

Al-Baqarah:277 - Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mengerjakan sembahyang serta memberikan zakat, mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan TIDAK ADA kebimbangan (dari berlakunya sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Tanpa Nama berkata...

Duta Korea Utara dah kena usir. Sekarang masa untuk tangkap ejen2 Korea Utara pemakan belacan tempoyak ni. Tangkap je. Mengancam keselamatan negara rascal-rascal ni.