Saturday, August 19, 2017

Datang dari China 1962, nenek 80 tahun gembira dapat kerakyatan Malaysia


Kegembiraan seorang nenek dari China yang datang 55 tahun lalu ke Pulau Pinang tatkala mendapat kerakyatan Malaysia jelas kelihatan.

Jika dia madih tidak mampu bercakap Melayu pun, berikan sahaja atas dasar ihsan. Lagi pun dia tidak mungkin bertanding pilihanraya dan dihantar ke Parlimen.

Melihat kepada lokasi Tanah Melayu, yang menyaksikan penghijrahan orang dari China dan menetap di sini sejak 600 tahun lalu, adalah tidak menjadi sesuatu yang diluar norma bagi kita untuk terus menerima rakyat-rakyat baru tetutamanya yang menyumbang kepada cukai dan ekonomi.

Namun haruslah kriteria-kriteria utama tidak dikompromi seperti keupayaan bertutur asas bahasa Melayu serta mampu membaca rukunegara serta menyanyikan lagu kebangsaan.

Malah bukan Melayu yang telah mengadaptasi budaya Melayu haruslah diberi status Bumiputra.

Tetapi jika jenis DAP yang bahasa Melayu macam orang hanyut, malah boleh dihantar ke parlimen, masih menganggap tidak penting untuk 'menjadi Melayu' di Tanah Melayu, dan hari ini dicium kakinya oleh seorang sosok yang dahulunya disebut ultra-Melayu, apa juga pakatan yang wujud bersamanya, harus ditolak sama sekali.

3 comments:

Anonymous said...

Setakat mengadaptasi budaya Melayu/Bumiputera - TAK cukup nak jadi BANGSA Orang Asal/Indigenous (BUMIPUTERA)!!

Kat Barat pun; kalau bangsa Cina kah, bangsa India kah, bangsa Tunisia dan lain2 bangsa PENDATANG - akan diberi identiti Chinese American atau Chinese German; Indian American/Indian German, Tunisian American/Tunisian German dsbnya!

Takkanlah depa nak jadi BANGSA Native American yg. BUMIPUTERA di sana tu pula oi?!!! Jadi, selain dr. Integrasi (bukan Assimilasi), DNA bangsa BUMIPUTERA walau sedikit juga perlu!!!

Tok Labu.

Anonymous said...

BANGSA Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Orang Asli/Indigenous/Native/Aborigines-Aboriginal/First Nation peoples/Tribal peoples – maka istilah (SATU) ’Bangsa’ Malaysia yg. diperjuangkan oleh si spesis TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL BerSHIT-DAPJuboqBABI-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-NA*O/CIA - sebenaqnya adalah PALSU; dan adalah legasi PENJAJAH PARASIT/LANUN British/ZIONIS berasaskan dasar Malayan Union JAHANAM (Dasar PENJAJAH Malayan Union JAHANAM ni berjaya diTUMBANGkan oleh UMNO terCINTA kami sebelum Merdeka)!

Dan MO Zionis amat DAJAL ni mahu diKEMBALIkan (REVIVED) oleh si spesis TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEMBUNUH BerSHIT-DAPJuboq BABI ni - adalah utk. melahirkan dasar SATU ‘bangsa' Malayan/Malaysia dgn. MENGHAPUSkan identiti/hak/warisan/sejarah BANGSA Bumiputera yg. PELBAGAI, terutamanya BANGSA Orang Asal/Indigenous Melayu kami ýg. dari PELBAGAI suku kaum dr. pelbagai agama, cthnya Melayu Bajau, Melayu Bugis, Melayu Batak, Melayu Minang, Melayu Jawa, Melayu Sulu, Melayu Sungai, Melayu Melanau, Melayu Bali, Melayu Brunei, Melayu Irranun; melayu Filipina, Melayu Thai dsbnya, dari seluruh Alam/Kepulauan Melayu (Malay Archipelago), yg. MERANGKUMI Malaysia, seluruh Borneo, Indonesia, Thailand, Cambodia dan Filipina, serta Kepulauan Pasifik, hingga ke Hawaii.

Tok Labu.

IPOH MALAY said...

Mulakan dulu walau kita tahu takkan blend. Pegang game itu.