Thursday, June 12, 2008

Seksaan Kakitangan Awam ?

Utusan Malaysia, Khamis, 12 Jun 2008

Gaji kakitangan awam dibayar dua kali sebulan mulai Ogos

Oleh HASHNAN ABDULLAH DAN
SITI MAISARAH SHEIKH ABDUL RAHIM

PUTRAJAYA 11 Jun – Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan gaji pegawai dan kakitangan kerajaan akan dibayar dalam dua ansuran sebulan mulai Ogos ini.

Perdana Menteri berkata, langkah itu diambil bagi membantu kakitangan awam menguruskan perbelanjaan dan aliran tunai isi rumah ekoran kesan kenaikan harga bahan api.

‘‘Separuh pertama gaji akan dibayar pada pertengahan bulan setiap bulan manakala separuh kedua akan dibayar pada hujung bulan.

‘‘Potongan-potongan seperti cukai pendapatan, caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan sebagainya akan dilakukan pada hujung bulan,’’ kata Abdullah pada sidang akhbar di pejabatnya di sini.

Turut hadir ialah Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Menurut Perdana Menteri, langkah pembayaran gaji kakitangan awam dua kali sebulan itu diputuskan pada mesyuarat pasca Kabinet bersama pegawai-pegawai tinggi kerajaan.

‘‘Ia tidak dibincang dalam Kabinet tetapi dibincang dalam mesyuarat pasca Kabinet bersama pegawai tinggi kerajaan,’’ jelasnya.

Ditanya sama ada beliau menyarankan agar pihak swasta turut mencontohi tindakan tersebut, Abdullah berkata, langkah yang diambil itu adalah satu pendekatan yang positif.

Menurutnya, pembayaran gaji dua kali sebulan itu boleh membantu mengurangkan tekanan kewangan para pekerja.

‘‘Saya anggap ini satu pendekatan yang baik kerana ia membantu pekerja kita untuk uruskan aliran tunai isi rumah. Ini adalah penting,’’ jelasnya.

Analisis

Siapa yang menduga kerajaan telah bertindak tanpa bertanyakan pendapat kakitangan awam keseluruhannya? Di mana Omar Osman, Presiden CEUPACS? Bagaimanakah rundingan yang dibuat dengan kakitangan yang berjawatan besar bergaji ribuan malah belasan ribu ringgit itu hendak dijustifikasikan keputusannya dengan kakitangan awam yang rata-rata berpendapatan cukup makan?

Bagaimanakah pula kakitangan awam hendak mengendalikan pembiayaan rumah, kenderaan dan hutang-piutang yang dipotong terus melalui biro-biro koperasi? Dengan potongan KWSP dan segala macam hutang yang dibuat pada pembayaran gaji hujung bulan, kemungkinan besar rata-rata kakitangan awam tidak langsung mendapat gaji kedua malah terpaksa dipotong lagi gaji pertama bulan tersebut.

Institusi kewangan tidak akan peduli tentang masalah kakitangan awam yang kini tidak ada lagi tempat mengadu dengan tindakan-tindakan menindas yang hari ini menambah perit kepada kehidupan mereka seharian. Bayaran ansuran kereta kini perlu dipercepatkan ke pertengahan bulan dan segala-gala perbelanjaan perlu diselesaikan pada pertengahan bulan dan untuk perbelanjaan lain, tiada apa lagi yang tinggal.

Ini bukannya opsyen yang terbaik untuk kakitangan awam. Malah ini merupakan opsyen yang meningkatkan beban dan rata-rata tidak dipersetujui oleh kakitangan awam. Fakta tersiar di akhbar hanyalah dari lidah-lidah yang menyatakan sokongan dan tidak pula diketahui jumlah gaji mereka. Bagaimana pula pendapat yang menentang?

Gaji kakitangan awam seharusnya dipertingkatkan sedikit dengan tambahan walau sekadar RM50 ke atas Elaun Sara Hidup memandangkan kadar inflasi yang telah tiba ke tahap terburuk hari ini. Bukannya dengan membahagi dua gaji yang tidak seberapa. Ini hanya mendatangkan kecelaruan terhadap pengurusan kewangan kakitangan awam yang berpendapatan cukup makan.

No comments: