Rabu, Januari 14, 2009

Cina Malaysia Patut Malu....

...apabila Peter James Butler, jurulatih pasukan bolasepak Kelantan berbahasa Melayu lebih fasih dan tepat nahunya berbanding majoriti kaum Cina di Malaysia.

Peter James Butler (born August 27, 1966 in Halifax), England is an EnglishLiga Indonesia's Persiba Balikpapan and currently the coach of Malaysian Premier League team Kelantan FA football manager and former of the

Playing career

Butler was a professional footballer who played as a midfielder for Huddersfield Town, Cambridge United, Bury, Southend United, West Ham United, Notts County, Grimsby Town, West Bromwich Albion & Halifax Town.

Coaching career

Butler was in charge at Halifax Town as the caretaker manager for a while but then opted to moved to Australia where he became player/manager of Sorrento SC. After Australia he had spells as a coach in Singapore with Singapore Armed Forces and Malaysia (with Sabah FA) and in Indonesia with football Persiba Balikpapan. He is now the coach of Kelantan FA.



6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Teman sebeno nya,Belum jumpe lagi dalam 52 tahun kebelakangan ini,Cina Malaysia yang tahu malu...
Orang Cina malaysia "practical dan pragmatic".Mane ade dalam kamus dan kebudayaan mereka.
Ta dapat gelaran bintang dato, M.Chong pergi Mindanao beli Datu dau Sultan Solo/Sulau.
"practical dan pragmatic" itu lah pegangan hidup,asal bolih ikut nafs,dan kiasu,dan ade untong sendiri.
changkatlobak
arjuna waspada.

bungaraya berkata...

Kenapa ramai dikalangan lelaki cina tidak bersunat? Bukankah bersunat itu sangat baik untuk kesihatan? Ada dikalangan mereka juga yang bersunat tetapi kecil jumlahnya. Mungkin hanya yang pasti akan kebaikannya saje. Selain baik untuk kesihatan, bersunat juga baik untuk perhubungan suami isteri.

KINTARIAN berkata...

Cina malaysia ni memang mangkuk hayun.cakap melayu tak pandai tapi nak macam-macam..DAP tu rata-rata tak reti cakap melayu..

PAS bodo yang di ketuai oleh Nizar al mangkuk ikut aje kata diaorang..

putera berkata...

bab ini saya salahkan bangsa saya sendiri kecuali orang kelantan dan masyarakat di beberapa tempat tertentu.

kita yang mengajar mereka tidak pandai berbahasa melayu.

contoh bila berjumpa india slang kita berubah. bila berjumpa cina slang kita berubah.

itu kesilapan sendiri.

tetapi saya puji kerajaan malaysia yang melaksanakan penggunaan bahasa melayu sebagai bahasa perantara di pejabat kerajaan. rata rata graduan bukan melayu boleh bercakap bahasa melayu dengan fasih.

kerajaan teruskan usaha ini. orang melayu berhenti menggunakan slang cina india

DeePo berkata...

nk tanya...brp rmai org melayu bole ckp cina? kno nk mesti cina ckp melayu? knp x melayu pun mesti pndai ckp cina?

bunga raya...apa kaitan sunat dgn org cina? dia org x bersunat, bukan hal kamu pun.....dh bukan budaya dia org....jgn ckp bnda mengarut kat sini...bagaimana klu org cina suruh kamu buat bnda yg bukan budaya kamu sndiri? kamu nk ker?

jgn ckp bnda yg tak logic dan half-baked....fikir dulu...guna otak

mohd berkata...

Cina tak boleh berbahasa Melayu dengan baik kerana mereka mengikut sistem pendidikan negara yang membenarkan wujudnya sekolah2 bahasa ibunda masing-masing. Selagi ada sekolah jenis itu, maka sampai bila pun cakap melayu tonggang laggang (macam mereka lepas tonngang arak le)