Sabtu, Februari 14, 2009

Orang Jelapang Masih Berang Sama Hee - Malaysiakini

Jelapang folk still furious with Hee

Lee Way Loon Feb 14, 09 12:12pm

Arguably the most hated woman in Malaysia at the moment, Hee Yit Foong was again the main target of public resentment. This time at a ceramah in her constituency of Jelapang on Thursday night.



Menurut Malaysiakini, beberapa penyokong DAP di Jelapang mengamuk ke atas Hee Yit Fong, ADUN Jelapang. Kemarahan mereka menjadi-jadi apabila ada pihak mengapi-apikan dia sebagai musuh kaum Cina. Hasutan berlaku di mana-mana menuduh Hee menjadi punca rampasan orang Melayu ke atas kerajaan. Mereka tidak menyebut PAS atau PKR. Mereka menyebut kepentingan mereka hilang serta-merta.

Benarkah kepentingan mereka hilang? Kepentingan mana yang hilang? Colok masih dibakar di mana-mana, gereja masih dibenarkan berkhutbah hatta menganjurkan larian amal. Mereka dimomokkan tentang rasuah. Rasuah, rasuah, rasuah. Tetapi mereka yang cepat keluarkan wang ketika di saman.

Tuduhan ke atas BN dibuat demi menutup cacat cela DAP sendiri. Di Perak, kuasa Ngeh disanjungi pengundi DAP. Lim Kit Siang pasti menyesal kerana tidak bertanding kerusi DUN. Jika tidak sudah tentu dia memeluk Islam kerana mahu menjadi MB, dan mencipta krisis perlembagaan paling mula.

Lim Guan Eng, isterinya, bapanya bertanding secara nomadic dan dia terhenti di Pulau Pinang untuk tiba-tiba menjadi Ketua Menteri. Dulu dia menguasai Melaka. Bininya Betty Chew masih di sana menyandang kerusi DUN Kota Laksmana. Koh Tsu Koon, anak Pulau Pinang, terhumban dari tampuk kuasa.

PKR dengan Anwar dan Nurul Izzah. Karpal dan anaknya Deo. Tiga keluarga ini mahu membuang ciri pemerintahan toleran yang tidak membuka pintu kepada dua tiga beranak pada satu-satu masa. Secara 'fongsoi' pun rasanya ia hanya melambangkan bahawa mereka memimpin ahli parti yang tidak cerdik.

PAS, UMNO, MCA, MIC dan PPP tidak mempunyai 'suara keluarga' dalam parti mereka pada satu masa yang sama tetapi keluarga bukan darah daging PM selalu menjadi punca keluarga-keluarga pembangkang ini menjadikannya modal menutup kelemahan mereka. Tetapi, pucuk pimpinan akan bertukar bulan depan. Sebab itulah keluarga-keluarga pembangkang ini mencari modal tayangan umum kepada pengikut setia drama mereka.

Dua sepupu Ngeh dan Nga yang mencaturi urusan negeri hinggalah menyebabkan Nizar berani menggunakan ayat yang salah membuatkan BN mengambil alih Perak. Hee Yit Fong sangat kecewa dengan mereka berdua yang tidak boleh dinasihati.

Hee mendapat 8231 undi pada tahun 2004 dan 12219 undi pada tahun 2008. Mah Hang Soon yang kini menjadi EXco Negeri kalah di Jelapang pada tahun 2004 dengan beza hanya 253 undi.

Dipercayai kebongkakan pemimpin Pakatan Rakyat Perak lah yang menyebabkan 3 orang itu menjadi pro-BN. Hee merupakan pejuang setia DAP. Tanpa dihalau, dia pasti masih dengan DAP. Tanpa dibela, dia pasti lari.

Inilah cara DAP melayan ahlinya. Jadi di sini, pejuangannya atas kepentingan apa? Hanya perjuangan kuasa pihak tertantu sahaja. Memandangkan lebih separuh pengundi di Jelapang 'kurang cerdik', mereka termakan hasutan yang dibuat bagi melindungi tembelang pihak-pihak tertentu dalam DAP.

Kenapa nak bising jika dengan kerajaan baru mereka masih dapat segala macam? Jika Lim Kit Siang jadi MB sekalipun, mereka takkan mungkin dapat meminda perlembagaan. Yang untung ialah keluarga yang memimpin ahli 'kurang cerdik' ini sendiri.

Tetapi, saya rasa la, saya akan ketawa lebih lagi jika ada Melayu yang sanggup bertanding atas tiket DAP kerana dia akan menjadi badut yang sangat kelakar.

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

"saya rasa la, saya akan ketawa lebih lagi jika ada Melayu yang sanggup bertanding atas tiket DAP kerana dia akan menjadi badut yang sangat kelakar."

Saya pulak rasa la, saya amat sedih dengan orang Melayu yang terus mengagungkan UMNO sekarang kerana orang macam ni lah sebenarnya pengkhianat bangsa kerana sanggup membiarkan generasi Melayu terus jadi pak angguk membiarkan pemimpin mengaut harta kekayaan dan anak2 melayu dibiar mendapat pendidikan sub-standard di IPTA supaya terus kurang cerdik untuk memastikan sokongan berterusan kpd umno.

IPOHMALAY berkata...

apa pr buat untuk masalah disebutkan di atas?

NOL

kerugian sesebuah restoran makanan islam boleh dibaikpulih dengan penstrukturan semula.. tetapi akan musnah jika dia terpaksa menjual char siu pau demi survival..

yeop berkata...

Aku orang Umno, bahagian Pasir Salak. PR telah bawa banyak pembaharuan dalam pentadbiran Perak. Aku orang umno rasa selesa dibawah PR. Apa-apa dakwaan sebelum ini adalah tipu helah pemimpin parti aku sendiri. Contoh yang memalukan
1. Zahid Hamedi kata DS Nizar nak pi Mekah dan dia sendiri tlah luluskan, hoi zahid gemuk lu sapa?
2. Zahid kata 700 tadika kemas ditutup di kunci mana ada beb aku duduk kat perak la tak terjadi , tu kat tv tu, lakonan bangang betul zaid gemuk
3. Ada ke zahid, suru kakaitang awam jangan hadiri mesyuarat kerajaan neger, apala zahid kan majoriti dah pilih dia. Tak pro la zahid.
4. Pemberiaan tanah untuk sekolah cina, memang betul pun tapi sekolah agama rakyat pun dapat la umno bodoh
5. Beri geran kat orang cina kat kg baru, memang betul pun tapi 3000 kat perak. sorang dapat suku ekar je. tapak rumah itu diorang duduk tu sampai mati. UMNO bangang
6. Isu beli kete Camry, tu pemimpin aku yang bantai duit servis kete perdana V6, ada ke patut servis sampai lebih 100 ribu sebuah kete. nyesal aku sokong umno.
Banyak lagi rakyat dah tahu pemimpin kita buat dahulu, aku orang kg gajah. adalah saksi segalanya di perak .HIDUP PR

zari berkata...

Aku orang pasir salak dulu orang pas megah apabila mb orang pas tetapi sekarang baru aku faham bahawa mb aku( sekarang bekas)hanya lembu yang dicucuk hidung oleh ngeh ngeh ngeh dan nga nga nga.konon bagi perubahan.bagi kat melayu seciput tetapi bagi kat puak dia segantang.Sekarang baru faham rupanya pemimpin pas yang aku agungkan hanya kuda tunggangan dap dan pkr.bangang punya pemimpin

Tanpa Nama berkata...

"Jika tidak sudah tentu dia memeluk Islam kerana mahu menjadi MB"

Bayangkan perasaan orang melayu sekiranya dikatakan ada yang murtad akibat gila kuasa. Sekarang renung balik kenyataan diatas.
Adakan saudara ingat orang Cina tak berperasaan? Adakah maruah orang Cina terlampau murah?

Kerana saudara kelihatan terlalu jahil pasal pemikiran orang cina, izinkan saya terangkan keadaan. Akibat daripada tindak tanduk UMNO selama setengah abad, orang cina sudah 'tak perasan' kelakuan di kalangan orang2 melayu. Apa2 sahajalah.
Yang penting disini Yee BUKAN orang melayu - dia cukup faham kebencian orang cina terhadap UMNO tetapi dia secara mengejut bersekongkol dengan musuh, sekaligus menumbangkan kerajaan Nizar. Ini amat menghiris perasaan orang cina. Tertikam di hati.

Sekiranya itu masih terlalu sukar difahami, bayangkan - kamu tak terkilan sekiranya orang Palestin sendiri menumbangkan HAMAS dan memeluk fahaman Zionis?

DNL berkata...

"Yang penting disini Yee BUKAN orang melayu - dia cukup faham kebencian orang cina terhadap UMNO tetapi dia secara mengejut bersekongkol dengan musuh, sekaligus menumbangkan kerajaan Nizar. Ini amat menghiris perasaan orang cina. Tertikam di hati."

KENAPA CINA TIDAK SUKA AKAN UMNO. KENAPA CINA MASIH MAHU MENYOKONG DAP? KENAPA CINA YANG MEMANG TAHU PARTI DAP ITU PARTI RASIS MASIH MAHU MENYOKONG MEREKA WALAUPUN ISU YANG DI BAWA ADALAH ISU KELAS TERENDAH DI DALAM MASYARAKAT MAJMUK MALAYSIA.

APAKAH KAUM CINA TIDAK TAHU BERTERIMA KASIH? APAKAH KAUM CINA SUDAH LUPA ATAUPUN ADAKAH KAUM CINA MALAYSIA HANYA KATAK DIBAWAH TEMPURUNG DIDALAM SOAL POLITIK HINGGA TIDAK SEDAR JIKA MEREKA DILAHIRKAN DI INDONESIA ....DATUK DAN NENEK MEREKA TELAH DIHALAU KELUAR DARI NEGARA DAN NEGARA CHINA SENDIRI TIDAK MAHU MENERIMA MEREKA SEBAGAI RAKYAT?

ADAKAH KAUM CINA MALAYSIA SEDAR? NI NAK BAGI TAU SIKIT AKU DAH SETENGAH CINA MAKA AKU CINA KEDAH LAAA...NI BINI AKAU PUN CINA ...JOHOR. ANAK AKU DAH DUA PERTIGA CINA. CINA DILUAR SANA BAIKLAH INSAF....... SEDOR DIRI SIKIT. DAN LAGIPUN KAWAN KAWAN AKU SEMUA PUN CINA JUGAK ...... NIAMA

DNL berkata...

hehehe SILAPTAIP.

ADAKAH KAUM CINA MALAYSIA SEDAR? NI NAK BAGI TAU SIKIT AKU DAH SETENGAH CINA MAK AKU CINA KEDAH LAAA...NI BINI AKU PUN CINA ...JOHOR. ANAK AKU DAH DUA PERTIGA CINA. CINA DILUAR SANA BAIKLAH INSAF....... SEDOR DIRI SIKIT. DAN LAGIPUN KAWAN KAWAN AKU SEMUA PUN CINA JUGAK ...... NIAMA

Tanpa Nama berkata...

DNL,
Jangan terlalu bodoh.
Menentang UMNO tidak sama dengan menyokong DAP. Dan adakah parti PAS yang bekerjasama dengan DAP juga dianggap rasis?

Orang yang berfikiran tidak akan menyokong atau menentang sebarang parti secara membabi buta. Yang disokong adalah PRINSIP parti tersebut.

Harap kamu faham perbezaannya.
Dan cuma orang bodoh akan menyokong parti yang telah menyatakan hasrat untuk menikam dirinya dgn keris. Setuju?

Sedingin Salju berkata...

Oi tanpa nama? Hang cina, aku pun cina. Aku rasa, hang tak layak duduk malaysia. Balik saja negara tok nenek kita.

Dap, Dap. parti yang paling perkauman sekali. Sedarlah oi, kalau tak kerana Umno, jangan dok haraplah tok nenek hang dan aku dapat dok sini. hang ni bolehlah dikategori dasar cina tak sedak diri, tak sedak dek untung. Orang melayu bermurah hati bagi tok nenek hang dok sini, sampai boleh jadi warga negara, tapi at last, hang buat macam tu. Baliklah tong san wey. Dan pasai apa bongok, hang komen bubuh tanpa nama?

Kerana Umnolah cina-cina kat Malaysia ni mewah segala-galanya. Cuba hang pi tengok cina indon, cina siam, cina Philipines, lagu mana kehidupan depa? jangan dok bongok sangat. Dahlah bongok, dungu pulak.

masa sekolah, suruh belajak sejarah tak mau. Asyik-asyik, mathematics. Tu saja yang tau. Ha lepas tu, bila si Dap sial ni buat dakyah yang bukan-bukan, ha, percayalah bulat-bulat. Pakailah otak. tuhan bagi otak untuk apa? Untuk kita berfikir. Ini pakai otak, untuk hina orang. menghina tuan tanah yang dah bermurah hati, bagi tok nenek hang dan aku duduk kat sini. malulah sikit. Jangan jadi cina yang tak kenang budi.

hang ingat, kalau negara lain, maukah depa ambik orang luar duduk sini masa nak merdeka, lepas tu, jadikan mereka rakyat negara tersebut? Dalam dunia ni, hanya melayu saja yang ini macam bikin. Kadang aku sendiri terfikir, awatlah melayu ni jadi bodoh sangat pi kutip puak-puak luak ni mai dok Tanah melayu masa nak merdeka dulu? tengoklah akhirnya tuan tanah yang dipijaknya. Tak kenang budi betoi. Dajai.

Aku malu tengok bangsa aku cina, yang tak kenang budi. Oi cina, kita dah kaya-raya, bantulah orang miskin. India, melayu masih miskin. janganlah jadi cina tamak haloba. Dajai betoi. Malulah tengok bangsa sendiri yang suka buat dajai ni.

Tapi bukan semua cina ini macamlah encik.

IPOHMALAY berkata...

you sing the right tune SS!

Kudos

Sasha2020 berkata...

Tahniah kepada Hee ADUN Jelapang kerana telah berhijrah dari yg tak baik kepada yg baik. Jangan takut. Anda tak melompat parti pun. Anda hanya keluar parti aje sebab dah tak yakin lagi dgn pemimpin dan perjuangan PR.
Kepada semua penduduk dibawah ADUN Jelapang jangan risau. Hee memang nak berkhidmat dgn masyarakat di kawasannya. Sebenarnya, sekarang beliau dapat berkhidmat dgn lebih baik dan berkesan di bawah pemerintahan BN yang bekerjasama dgn Kerajaan Pusat. Apa yang nak dirisaukan oleh penduduk di Jelapang? Mereka yang untung sebenarnya kerana dapat kerajaan BN yg cekap dan berwibawa. Masa dibawah PR apa yg mereka dapat? Satu habuk pun tarak..

Tanpa Nama berkata...

bodoh ! IPOHMALAY fucker racist!

IPOHMALAY berkata...

dont say that i never know what the fuck those RACIST LEADER of DAP talk DURING THEIR CERAMAH... in chinese language..

ohh.. so pandai ah you orang.... when u insult Malay in ur language or ur English, itu bukan racist..

when i retaliate.. i'm the one that racist..

saturated stupidity in blamers ...

produit en d.a.p

kuan woh yuen berkata...

yeah saturated stupidity ... i like that phrase!!

if DAP ppl dont want UMNO ppl talk about them ( which is then considered racist Malay )... please la bodoh... STAP talking about UMNO.. ( dear chauvinist the trigger puller on the 1st place )...

DAP technical fault is MUCH MORE BIGGER then the BN... it was matter of PENIPUAN RAKYAT yang diperbodohkan.... that made DAP in power..

comen larr BRIBE ppl.. stop talking about bribery la..

u see la so many project... cina suka kasi rasuah.... KILL YOUR SELF LA IF MY FACT IS WRONG..

cina suka offer rasuah! 10x