Monday, May 11, 2009

Hakim Mahu Nizar Tersingkir Cara Terhormat?

Bertenang. Orang yang panjang akal, akur kepada kehendak hakim. Cuma mereka yang kebinatangan sahaja yang bertindak menghalau orang-orang yang diputuskan hakim bahawa golongan yang dihalau ini sah memasuki sidang DUN.

Kini, sorak sorai Pakatan Rakyat bergema di seluruh Perak meraikan kepulangan negeri Perak ke tangan DAP. Barangkali PAS Pusat telah sedar akan hakikat ini dan seggera mengusulkan kerjasama dengan BN dalam mengatasi kemelut di Perak. Dalam hal ini mungkin Nizar terkecuali.

Dengan akur kepada perintah mahkamah, seharusnya Speaker yang diheret juga akur bahawa orang yang dihalaunya telah diputuskan mahkamah SAH untuk mengikuti sidang DUN.

Maka, siapa yang menolak perkara yang merugikan dan mengambil perkara yang menguntungkan padahal ia salah.

Keputusan hakim Mahkamah Tinggi itu sedikit sebanyak memberi peluang kepada Nizar untuk disingkirkan dengan cara terhormat berbanding dengan cara yang memberi advantage. Nizar akan berhadapan dengan undi tidak percaya kerana telah jelas, lebih separuh ADUN tidak lagi percayakannya.

Jika mereka boleh menerima keputusan hakim Mahkamah Tinggi, begitu juga mereka perlu menerima keputusan Mahkamah Persekutuan berhubung kelayakan puak Zambry untuk berada dalam dewan.

Kata seorang dari Kampar, " biar si Tan tu jadi MB. Kalau BN rampas, ada harapan BN kalah dalam pilihanraya sebab undi kesian. Kalau dia dan puak Cina dia berkuasa, ada harapan BN menang."

Jadi, dipersilakan Encik Nizar untuk mengheret anak berderet dan Puan Fatimah untuk kembali ke kediaman MB dan masuk pejabat untuk memulakan tugas.

Nasihat penulis, pelajaran belum tamat kerana ada bab yang tertinggal. Namun, adakah kerana anda dan kuncu-kuncu yang mengawal anda tidak dipercayai ahli Dewan, lalu anda mahu rakyat mengundi semula?

Ia umpama hanya kerana fius terbakar, seluruh rumah perlu di buat pendawaian semula. Wang siapa? Siapa yang gelojoh pada perbendaharaan negara? Siapa yang kini menghabiskan wang rakyat yang jumlahnya boleh membina 1,000 rumah untuk rakyat miskin?

Rentikanler.

10 comments:

Saya Rakyat Malaysia said...

masa adun bota masuk pkr tak nak pula buat by-election.

bila adun pkr dan dap keluar, sibuk pulak nak bubar dun. apa kes.

double standard. can't agree more yang keputusan mahkamah untuk benarkan dr zambry masuk dewan tak nak lak ikut. hampeh. memang hampeh.

so, mb perak sekarang nizar, tapi bukan majoriti? so, macam mana nak mentadbir negeri?

Tok Pambu said...

Pakatan Rakyat sekarang tidak masalah untuk menang di mana2 PRU untuk menumbangkan BN/UMNO.

Sekarang sokongan kaum bukan melayu sudah padu kepada PR.

Di mana2 kawasan penduduk Bukan melayu melebihi 30% PR pasti akan menang.

Kaum melayu berpecah kepada 3 kumpulan. UMNO, PAS dan PKR.

Jika bilangan penyokong PAS dan PKR sama jumlah dengan UMNO, BN/UMNO pasti tumbang. Kerana PAS dan PKR mendapat sokongan padu dari kaum bukan melayu dari DAP.

Di mana sahaja penduduk melayu ini sudah berada dalam PAS se kurang2 nya 25% dan dalam PKR lebih kurang 15%.

Jumlah ini ialah penyokong tegar PR, di kuatkan pula dengan sokongan kaum cina dan india dari DAP.

PR pasti akan dapat menawan semula Perak.

IPOH MALAY said...

ya.. pastikan.. jangan kalah sok.. BN rasuah.. budak tadika sangat..

jamilkucing said...

Bermula dari 5 Febuari 2009, jumlah ADUN UMNO 27, jumlah ADUN DAP 17. PKR 5, PAS 6, MCA 1 dan 3 ADUN Bebas.

Itu pun dah cukup terang dan jelas akan 'suara rakyat' dan siapa yang sepatutnya menjadi Menteri Besar. Walaupun aku bukan orang UMNO tapi aku tak mudah ditipu oleh fahaman anwarisma wal juburi!!

Oleh kerana MCA berada di dalam Barisan Nasional, maka jumlah kerusi BN ialah 28 orang dan 3 ADUN bebas telah membuat pengakuan di hadapan Paduka Seri Sultan Perak bawa mereka bertiga memberikan sokongan kepada BN, menyebabkan kekuatan BN ialah 31 sedangkan Pakatan Rakyat ialah 28.

Bodoh sangatkah Paduka Seri Sultan Perak untuk membubarkan DUN? Ajaran demokrasi barat mengajarkan bahawa kelebihan satu undi juga dikira majoriti, jadi atas alasan apakah Nizar minta DUN dibubarkan? Siapakah Nizar dalam PR yang menjawat kedudukan yang sepatutnya disandang oleh Ngeh atau Nga?

Fahaman anwarisma al juburi membenarkan amalan lompat parti dan disokong oleh Mursyidul Am PAS setelah dijangkati oleh virus Erdogan kecuali Kapal Karam memandang kerja itu jijik dan hina.

Kalaulah pada 16 Sept 2008, berlaku lompatan oleh 30 ekor katak dari BN ke PR, sudah tentu pencacai PR akan menyanjung dan mendewakan katak katak itu. Apakah pencacai PR akan mengatakan berlakunya 'rampasan kuasa' sekiranya al juburi berjaya memenangi sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteri, walapun dengan kelebihan 1 kerusi??

Jahat sungguh wabak presepsi yang disebarkan oleh virus A1N1 (Anwar Ibrahim Nombor 1) yang berpunca dari BABI (Brother Anwar Bin Ibrahim) yang bertopeng manusia.

Semoga Saiful Bukhari Azlan terus gagah dan tabah untuk menghantar al juburi balik ke Sungai Buloh bagi menghabiskan sisa umurnya di sana.... Amin!

nalapaste said...

Salam,

Ya allah td GAP, pastu garamanis, kt sini pun ade jugak komen yg sm dari nalapambu hahaha ko tak tau ckp BM kn?

Anonymous said...

NI LE BLOG KAKI HAMPUT YG TAK SEDOR DIRI..MENYELAP MCM KERA KENA BELACAN MELAKA...

KALAU BN/UMNO TAK BENGAP,,KENAPA TAK NAK BUAT USUL UNDI TAK PERCAYA KPD NIZAR DAN SPEAKER SEWAKTU 3 EKOR KATAK TU MELOMPAT MASUK TONG TAIK BN 5 FEB LALU....???

MASA TU ADUN BN/UMNO BODOH SEBODOHNYE LAH YER...SEKARANG NI BARU DATANG CERODIK..TU PUN BILA HAKIM MAHKAMAH TINGGI DAH JATUH HUKUM..

NAK BUAT USUL UNDI TAK PERCAYA LAGI..??? HA HA HA...HANYA ORG2 UMNO/BN JE YG PERASAN TINDAKAN TU BOLEH DILAKUKAN...TU PUN DIBANTU OLEH SAMSENG2 BUKIT AMAN DAN BENTARA YG HAMLAU...

CUBA BUKAK KEPALA OTAK TU SIKIT...GUNA AKAL...

BILA MAHKAMAH DAH ISYTIHAR NIZAR TU MB PERAK YG SAH SEJAK 6 FEB 2009 LAGI,,,MAKA OTOMATIK ZAMBRY DAH JADI HARAM JADAH SEKARANG NI..

OK,,

BILA DAH ZAMBRY JADI MB HARAM JADAH,,,OTOMATIK JUGA PERLANTIKAN 6 EKOR LEMBUNYA SEBAGI EXCO JUGA TIDAK SAH..

PAHAM...

MAKA PENGANTUNGAN ZAMBRY DAN ENAM EKOR LEMBU TADI OLEH JAWATANKUASA HAK DAN KEBEBASAN YG DIPENGERUSIKAN OLEH SIVAKUMAR ADALAH SAH...PERLU DIINGAT..MEREKA DIGANTUNG SETELAH DIPANGGIL UTK BERDEPAN/BERHUJAH DGN JKK TADI..

JAWATANKUASA HAK DAN KEBEBASAN ADA KUASA SEPERTI YG TERMAKTUB DALAM UNDANG2 TUBUH KERAJAAN NEGERI..

SIVAKUMAR DAN JK TADI AMBIL TINDAKAN ATAS KAPASITI LAIN YAKNI JK HAK DAN KEBEBASAN...SEDANGKAN HAKIM MAHKAMAH PERSEKUTUAN CUMA MENGATAKAN SPEAKER TIDAK BERHAK GANTUNG ZAMBRY..

BILA MASA SPEAKER SIVAKUMAR GANTUNG ZAMBRY DAN 6 EKOR LEMBU DALAM SIDANG DEWAN..????

SIDANG BAWAH POKOK BULAN MAC HARI TU JUGA CUMA MENGUSUL DAN MELULUSKAN PENGGANTUNGAN ZAMBRY DAN 6 EKOR OLEH JAWATANKUASA HAK DAN KEBEBASAN...BUKAN OLEH SPEAKER SEORANG SAHAJA...PAHAM..!!!!

SO,,

KALAU BN/UMNO BERKERAS JUGAK NAK BUAT SIDANG DUN TERGEMPOR,,,MAKA KE TUJUH TUJUH LEMBU TADI SECARA UNDANG2 TIDAK BOLEH MASUK DEWAN...JIKA MEREKA BERKERAS MASUK JUGAK,,,MEREKA DAH DIKIRA MENGHINA MAHKAMAH TINGGI DAN KEPUTUSAN DATUK ABDUL AZIZ HASYIM SEBENTAR TADI...

TAK PAHAM LAGI..???

LANTAK KO LA LUNCAI...

e n a s o n g said...

teman muaakkkkkk!!! tolonngggg!!! teman rs tamo dok kolumpo dh...xsanggup teman tgk negeri teman jatuh ke tgn PKtan Rapuh nieh....huhuhuh

PUTRAKENCANA said...

Kita bubar sahaja parti politik yang ada sekarang ini.

Kita tubuhkan 3 parti sahaja.

1. Parti Melayu
2. Parti Cina
3. Parti India

Lepas tu kita lawan.

senang cerita.

PUTRAKENCANA said...

Teman pun tak sanggup Negeri Perak Darul Ridzuan ini diperintah DAP laknat tu.

Jumayatara said...

Sabor Yeop. Bawak bertenang.

Aku dah cakap. Dr M dah pesan.

UMNO jangan jadi BABI apa benda pun sondol...gelojoh....janji perut ada isi...

Bodoh punya UMNO..baru 2 kali enjut dah pancut.

No Oral Sex. Enjoy life.