Wednesday, December 08, 2010

Tak Salah Sebut Mereka Tidak Patriotik

Teman tak boleh nak cakap apa lagi la bila Menteri Pertahanan dengan sendu mengaku bahawa dia tidak berniat menyakitkan hati mana-mana pihak berhubung kenyataan yang merujuk bahawa peratusan kaum Cina dan India di dalam tentera negara ini menunjukkan tahap patriotisme mereka.

Bagi teman, kalau pemimpin pembangkang Cina dan India boleh membuat kenyataan yang menyakitkan hati orang Melayu tanpa segan silu, kenyataan Zahid Hamidi itu tidak ada yang salah.

Berapa banyak orang-orang Cina dan India yang sanggup mempertahankan negara ini dengan darah? Berapa ramai yang akan redha sekiranya pencapaian mereka di sukan antarabangsa tidak diganjari wang ringgit?

Berapa ramai di antara mereka yang mempertahankan negara apabila terjebak dalam isu-isu meremehkan negara di forum-forum siber seperti di Lowyat.Net?

Kebanyakan mereka telah mempersiapkan wang dan pasport dan seandainya berlaku peperangan, maka hilanglah mereka melalui mana-mana pintu negara yang ada. Selain istilah 'kiasu' (takut kalah) yang menjadi pegangan mereka, 'kiasi' (takut mati) juga adalah pegangan mereka.

Ketenteraanlah merupakan indikasi terpenting tahap patriotisme rakyat pada sesebuah negara. Pejuangan demi negara dipandang penting dan perjuangan selalu disebut "hingga ke titisan darah terakhir" dan "biar putih tulang jangan putih mata".

Darah? Tulang? Mendengar perkataan ini cukup untuk mereka menjauhkan diri dari dunia ketenteraan. Jika hendak melonggarkan latihan ketenteraan demi menarik mereka masuk, baik jangan. Malaysia tidak memerlukan tentera paksaan yang bapok.

2 comments:

C L J said...

Dah memang tidak Pertiotik.... tak kan tak boleh dikata tidak petriotik lak ....

IPOH MALAY said...

betul3... tapi skang ni org suka yg salah.. dunia nak keamat