Friday, January 14, 2011

Coretan Seorang Melayu Tunggangan Lim Kit Siang

Teman sarankan supaya UiTM dan MRSM menggunakan tulisan jawi sajalah. Ini akan mendiamkan puak-puak Melayu tak sedar diri yang sentiasa mempertikaikan kewujudan MARA untuk membantu Bumiputra. Hahaha.

Malang sekali, dalam blog Lim Kit Siang, penulis artikel MRSM schools obstacle to national unity? ialah orang Melayu. Pandai betul lah Tok Guru Kit Siang ni. Lawan Melayu pakai Melayu barua.

Melayu barua bernama Azly Rahman ini lahir di Singapura, membesar di JB dan kini tinggal di Amerika Syarikat. Tak ada kemalaysiaan pun. Jika dilihat pada nama blognya sahaja, kita dapat tahu apa pegangan orang tua ni : http://azlyrahman-illuminations.blogspot.com/.

Tulisannya yang disiarkan oleh Kit Siang berbunyi :

MRSM schools obstacle to national unity?

As hypermodernising societies such as Malaysia progresses in syncrony with the advancement of capitalism, and as race and religion becomes the foundation for decision-making in education, especially in elitist well-funded schools, Malaysia is faced with another dilemma of education and national development.

Is this country creating sophisticated ethnocentrists that will continue to sustain race-based ideologies?

Maktab Rendah Sains Mara (Mara Junior Science College) schools, well-funded, well-staffed with advanced degree faculties, and well-taken care of by the Malay-centric government may be one example of a phenomena of a successful failure in the system’s 40-year evolution.

The school system prides itself in innovative curricular experimentation drawn from best practice of schools, particularly those of the United States; as its original template was based upon.

Read the rest of this entry »


Orang-orang tua banyak berkata, duit zakat yang dibayar oleh kitalah yang menghidupkan Majlis Amanah Rakyat dulu. Harini teman tak berapa ariflah sama ada itu adalah fakta ataupun auta.

Jika sekolah-sekolah persendirian Cina boleh menjadi ekslusif dengan yuran-yuran mahal, institusi pendidikan di bawah Mara juga boleh dieksklusifkan dengan digerakkan oleh wang zakat.

Tapi kalau nak diadaptasi, pastikanlah anak Melayu yang kaya dan mampu tidak ikut sama dalam 'pengagihan zakat' jenis ini. Itu salah namanya.

2 comments:

sgray said...

Usah di layan mamat sorang nie...sekolsh tinggi2 dan cakap lambung3 ...apa guna kalau erti M A R A pun tak tahu...[inikan hak melayu] Kit siang cuba bangkitkan isu rasis kat sini...penghasut harus disingkirkan ...

AzizMostafa said...

@ Teman sarankan supaya UiTM dan MRSM menggunakan tulisan jawi sajalah.
-
Rumi + Jawi
Tulisan jawi – Amat cantik
http://sifoo.com/topic/315-taipset-jawi-dalam-word-indesign
http://sifoo.com/topic/314-jawi-kaligrafer-%E2%80%94-wajib-dimiliki
Semakin Terancam?! Semarak Jawi