Saturday, December 31, 2011

Kepahitan Zaman Pemerintahan DAP di Perak VII

AHAD, NOVEMBER 23, 2008

Melayu Ipoh Dihantui Emosi

Sedih, marah, membuak-buak rasa benci dan jika sesiapa yang gagal mengawal emosi, pasti tercipta sebuah dendam kesumat yang tinggi.

Inilah yang terjadi apabila penulis tiba-tiba dijemput menonton paparan gambar di telefon bimbit bagaimana negrinya Mohd Khairuddin, juruwang stesen minyak Petronas di Jalan Kuala Kangsar dibunuh pada awal pagi 11 November yang lalu. Tetapi apa yang pasti, sebagai rakyat sebuah negara berbilang kaum, kita perlu ada justifikasi kita sendiri dalam berhadapan isu sebegini.

Beberapa orang lelaki Tamil telah mendatanginya di kaunter dan terus menghayunkan senjata tajam ke mukanya hingga kelihatan dari rakaman tersebut, darah tersembur. Ini menolak andaian bahawa arwah dibunuh kerana melawan. Ini menunjukkan arwah disasarkan untuk dibunuh dalam kerja merompak itu.

Kemudian, terdapat gambar wajah arwah yang pecah sebelah, dahi kanannya terkopak, hidungnya putus dan matanya separuh terbuka, menjadikan gambar tersebut igauan buruk kepada ramai orang Melayu di Ipoh. Tidak pasti bagaimanakah gambar tersebut boleh mereka peroleh.

Selain itu ditunjukkan pula video beberapa lelaki Tamil melakukan rompakan di sebuah kedai serbaneka dengan menghayun parang panjang kepada budak juruwang yang kita ketahui bangsanya apa. Seorang lagi pekerja di tarik rambut dan 'didudukkan' oleh salah seorang perompak yang masing-masing memegang parang.

Mengapa stesen minyak? Mengapa 7-eleven? Bukankah premis-premis tersebut mempunyai peti keselamatan? Dan mengapa mudah bagi mereka untuk membunuh??

Itu cuma sebahagian kecil dari jenayah yang dilakukan oleh muda-mudi Tamil di negara ini yang semakin berleluasa. Rompakan di lorong motorsikal Lebuhraya Persekutuan yang diketahui sejak bertahun-tahun lalu, kes bunuh seorang lelaki Melayu di Subang Jaya dengan pengunci stereng, penyembelihan 5 lelaki Melayu yang kemudiannya dibakar di Gopeng dan beberapa lagi kes yang kita tidak dapat ingat secara pasti.

Di manakah 'pembela orang Melayu' yang selama ini 'mengembang sayap meninggi dada' sesama orang Melayu? Sampai bila mereka akan semakin berani 'mencantas' orang Melayu hingga nyawa kita dilihat begitu murah sekali?

Kisah ini bukannya untuk mengajak cetusan perbalahan antara kaum tetapi ianya mengajak semua pihak yang seronok berpolitik dan terkejar-kejar mendapatkan kuasa untuk berfikir. Apa tindakan akhir ke atas gejala ini? Apakah yang dibuat oleh DAP, PKR ( dibaca Parti Hindu Malaysia ) dan MIC serta semua pihak yang bersimpati dengan Tamil Hindu ini? Apakah perlu dan munasabah jika segala bentuk salah didik ini diletakkan ke atas bahu kerajaan?

Sesungguhnya, di Ipoh, tiada pihak yang mahu melaporkan bahawa insiden 'bunuh ustaz' tersebut telah mewujudkan satu sentimen yang amat menakutkan kesannya dalam emosi orang Melayu. Dari Manjoi hingga ke Tambun, tiada siapa yang bersikap neutral apa lagi untuk bersimpati terhadap penjenayah tersebut yang mereka labelkan sebagai " golongan yang semakin berani dan melampau" ini.

Pihak berkuasa perlu terus mengawal keadaan ini agar perkara yang buruk dapat terus dicegah. Apa yang dibimbangkan ialah akan berlakunya penyebaran di internet secara berleluasa berhubung video dan gambar yang 'memanaskan hati' ini.

1 comment:

Ex-Ipoh said...

ya.. aku ingat lg stesen petronas tu di persimpangan Gunung Lang.. klu tak silap tahun 2008... bnyak dengar cite yg org melayu manjoi dh berkumpul waktu tu nk taji pariah yg membunuh cashier tu..

Tahun 2009 pun leh tahan jugak.. polis jumpa satu beg penuh dengan pistol dan rifle automatik dibuang tepi jalan menghala ke Tesco dan Makro (skrg TESCO XTRA).. sapa la empunyai beg tu kalau bukan bangsa penumpang yg dh naik lemak..

Tak gitu?