Isnin, Disember 03, 2012

Ahli MCA Kaki Sabotaj, MCA Perak Perlu Waspada Pilih Calon PRU13

Lihat sahajalah ugutan dari ahli MCA sendiri yang teman jumpa. Sikap 'khianati' perjuangan parti mungkin tabu dalam UMNO, tetapi tidak di dalam MCA.

Hakikatnya, MCA bukanlah lemah di Ipoh. Tetapi perseteruan antara mereka dalam mempertikaikan pemilihan calon, yang tidak mungkin kita fahami mengapa, menjadi punca kalahnya MCA di Ipoh. Itu menandakan DAP bukanlah sekuat mana pun.

Masakan tidak, dengan Kulasegaran di Ipoh Barat dan Lim Kit Siang di Ipoh Timor, dua wakil rakyat ini sememangnya bukan merupakan wakil rakyat yang bagus melainkan hanya jaguh bertengkar di Parlimen yang bukan berkait isu pengundinya.

Lebih bagus wakil-wakil dari MCA yang sentiasa turun padang menyelesaikan permasalahan rakyat.

Teman bukanlah nak menyibuk hal MCA. Tetapi teman juga bukan ahli UMNO. Maka, teman wajar juga menyentuh isu ini agar menjadi peringatan kepada pucuk pimpinan MCA dalam menilai calon-calon yang bakal mereka cadangkan kepada Perdana Menteri untuk PRU 13.

Dengan bersahaja dan terbuka, 'ugutan' dibuat untuk tidak mengundi - dibaca mengundi parti lawan - sekiranya calon yang terpilih itu, tidak seperti yang di duga. Politik mereka sungguh pelik. 

Yang menjadi mangsa tentulah si Perdana Menteri sendiri yang memimpin Barisan Nasional dan hanya menyerahkan kepada pucuk pimpinan MCA sendiri dalam soal memilih calon.



Soalnya, mengundi seseorang itu untuk melantiknya bekerja , atau untuk memanjangkan 'visa kerja' ? Jika tidak dilantik muka baru , maka orang luar muka kedut nak mati macam Kit Siang lah tetap diundi. Walaupun habuk pun tarak untuk si pengundi. Maka, jangan busuk hati sangatlah.

Tiada ulasan: