Ahad, Mac 03, 2013

Indonesia Tidak Memperbesarkan Isu Lahad Datu

DetikNews adalah berita Indonesia yang teman selalu ikuti. Berhubung krisis di Sulu, tiada laporan berlebihan diberikan dan ini menunjukkan penataterbiban demokrasi media di Indonesia berhubung kes luar sempadan mereka sedang berlangsung aman.

Hanya dua berita dibawah tersiar berkait insiden ini.

Juga, artikel di Detik tidak mendatangkan komentar yang menggila di beritanya mengenai insiden Lahad Datu. 

Artikel di bawah setakat 6 jam hanya menuai 19 komen. Manakala berita sebelumnya berusia 30 jam hanya menuai 9 komen.

Malah banyak juga yang memuji ketegasan Malaysia berbanding Indonesia yang terlalu tunduk kepada NGO hak asasi manusia walaupun 8 oorang perajurit mereka terkorban dibunuh puak bersenjata yang menuntut kemerdekaan Papua Barat dari Indonesia, dua minggu lalu.

Untuk rekod, pemberitaan media ini semasa mencipta pergeseran dengan Malaysia sangat bertali arus sehingga setiap berita mengundang ratusan komen dalam masa beberapa jam.
Sabtu, 02/03/2013 14:35 WIB

Malaysia Ancam Ambil Tindakan Drastis Atas Krisis Sabah

Sabah, - Otoritas Malaysia mengancam akan mengambil "tindakan drastis" terhadap para pengikut sultan Sulu asal Filipina, menyusul baku tembak yang menewaskan 14 orang di Sabah, Malaysia.
 Jumat, 01/03/2013 18:18 WIB

Polisi Malaysia Bentrok dengan Kelompok Bersenjata di Sabah, 10 Orang Tewas

Sabah - Aksi penyanderaan di Sabah, Malaysia berujung bentrokan. Baku tembak antara polisi Malaysia dengan kelompok bersenjata Filipina yang menduduki sebuah desa di wilayah tersebut tak terhindarkan. 

Tiada ulasan: