Isnin, Mei 06, 2013

Adakah Cina Pengundi DAP Sekarang Benar-Benar Gembira?

Mesej jelas telah ditujukan ke seluruh dunia. Cina menolak BN. Cina menolak untuk meletakkan wakil mereka dalam kerajaan.

Cina telah berpusu-pusu menyokong DAP kerana apa? 

Menurut seorang penganalisis kedai kopi, orang-orang Cina segera mengundi DAP kerana terlalu dihebohkan kisah kononnya Pakatan Rakyat akan mengambil alih pemerintahan negara.

Mereka perlu memangkah DAP kerana jika Pakatan Rakyat memerintah, suara mereka kurang dalam kerajaan persekutuan.

Malangnya mereka ditipu oleh orang Melayu dalam pihak pembangkang. Melayu PAS dan PKR tidak habis membuat kajian, terlalu yakin bahawa mereka akan menang dan sentiasa meyakinkan segmen Cina dalam Pakatan Rakyat bahawa mereka perlu memberi mandat kepada DAP.

Hasilnya, Melayu berpusu menyokong UMNO dan Cina berpusu menyokong DAP.

YANG UNTUNG DALAM HAL INI HANYALAH DAP. YANG JELAS KELIHATAN KARAT TERUSLAH MELAYU DALAM PAKATAN RAKYAT. DIPERKUDAKAN SEHINANYA.

Ramai tertanya-tanya, apakah pentingnya lagi MCA dan Gerakan di dalam BN? Bahkan ramai yang menyangka-nyangka, seandainya UMNO dan BN tumbang, kedua-dua parti ini akan segera memeluk Pakatan Rakyat.

Semoga Melayu Pakatan Rakyat terus sedar bahawa mereka merugikan parti -parti mereka sendiri dan menguntungkan DAP.

Namun lain pula halnya di Perak. Kerajaan 97% Melayu tercipta akibat tangan orang Cina sendiri. 

Persoalannya, adakah orang Cina di negara ini hari ini bergembira? Atau mereka berduka tiba-tiba apabila menyedari mereka tidak ada wakil yang signifikan dalam kerajaan?


11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pukimamak punya bloger..buat penat Umno harbi bagi korang upah je..buat kerja mcm babi..lansung tak berguna pada Umno.Puak bloger celaka inilah yg meruntuhkan sokongan rakyat pada Umno..lain kali kerja pakai otak la..ni bangang tak habis2...korang pikir guna video lucah tu boleh pancing undi ke?....buat habis duit umno je..mampos lagi baik...

--Enchek Ibrahim Aleee---

rakab berkata...

Mereka patut diberikan pengajaran akibat percaturan mereka sendiri..

Hidup Umno !!

Hidup melayu !!!

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah lebih banyak menteri di kalangan melayu yg akan berada d putrajaya tp jgn lupa pd kaum india yg banyak menyumbang pada BN dibandingkan MCA/gerakan.

Tanpa Nama berkata...

Enchek Ibrahim Aleee
6 Mei 2013 8:50 PG

Pergi mamposss lagi baiklah lu cybertrooper DAP....

Tanpa Nama berkata...

Saya sudah mula sebelum pru dan akan teruskan. Kuasa Rm saya untuk melayu dan india. Buy chinese last. Dia org tanya kata uncle lim suruh ubah. Taxi melayu. Minyak Petronas. Salesman melayu. Dll. Mohon banyak yang ikut.

Tanpa Nama berkata...

Lu org cina tau la lu org punya nasib di Perak ini 5tahun.

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin melayu perak jangan bagi muka kat cina, PRU13 telah buktikan melayu boleh juasai politik tanpa cina.

Tanpa Nama berkata...

Harap kerajaan agresif utk bantu melayu. Contoh bantu direct melayu dan india bukak kedai motor. Sbb skrg ni cina ramai yg kaya bukak kedai motor

Tanpa Nama berkata...

Jangan lantik org cina dlm kabinet.. banyakkan lantik org India, Bumiputera Sabah/Sarawak dan orang asli!
Biar kaum cina merana.. depa dah kaya tak payah dibantu!

Tanpa Nama berkata...

Akhirnya kita dapat pengesahan dari PRU13 kedudukan sebenar trend ethnik di negara ini.

Trend orang Cina mengundi menunjukkan mereka tidak yakin dengan BN terutama MCA dan Gerakan untuk memperjuangkan agenda mereka.

Dengan petunjuk terkini, BN kena terima hakikat perjuangan orang Cina akan digalas oleh DAP. MCA sendiri sudah membayangkan mereka tidak akan melibatkan diri dengan kabinet baru sekiranya tidak mendapat mandat secukupnya dari kaum Cina.

Strategi DAP memang berkesan dengan menggunakan Anwar dan pimpinan PAS untuk memecahkan undi orang Melayu. Seperti PRU12, orang yang berpengaruh untuk memecahbelahkan undi orang Melayu adalah PKR. Pendekatan ini akan diteruskan PR dengan melantik Anwar dan bukan Lim Kit Siang sebagai Ketua Pembangkang supaya perpaduan orang Melayu dapat dihancurkan sehingga DAP bersedia untuk mengambilalih pentadbiran negara.

Aku hanya ingin mempastikan semua janji janji BN dan PR dilaksanakan secepat mungkin.

Tanpa Nama berkata...

aku orang cina. apa yang aku nak katakan kepada bangsa lain, bersyukur lah dengan apa yang ada. jika merasa kekurangan, usahakan lah... menukar kerajaan bukan satu idea yang baik.. aku sudah tentu kelihatan bodoh kerana bukan penyokong dap, apalagi aku seorang cina.. tapi ini tanah orang2 melayu.. bukan milik kami. tapi sekiranya orang cina ambil alih satu hari nnti.. jgn salahkan orang cina kerana 100% orang cina penyokong pr belum dapat mengubah kerajaan melainkan ada bangsa lain menyokong pr.. dan satu lagi, andai kata orang cina berjaya mengambil alih malaysia.. melayu atau bangsa lain tidak akan ada peluang untuk memerintah semula.