Monday, May 27, 2013

Barisan Nasional Sebagai Parti Tunggal


Terdapat desakan pihak tertentu bagi menjadikan Barisan Nasional parti tunggal.


Menghairankan, hal ini tidak diketahui ahli akar umbi. Atau orang-orang UMNO.

Jika orang Melayu kekal dominan dalam parti tersebut, tentulah tiada masalah untuk presiden parti yang menjawat Perdana Menteri itu terdiri dari pilihan orang Melayu sendiri. Ini bukan soal perkauman. Ini soal survival bangsa. Jika survival bangsa itu adalah elemen perkauman, kita perlu tiadakan sekolah berbagai aliran yang bertujuan mempertahankan survival budaya bekas imigran luar Asia Tenggara di negara ini.

BN sebagai parti tunggal kedengaran tak bagus di kalangan generasi terkemudian para pendiri UMNO seperti teman. 

Tetapi, jika dijustifikasikan antara nilai kebangsaan dengan zaman, tentulah mereka dapat melihat UMNO akan kembali mendapat input kemasukan ahli yang tinggi bagi memastikan mereka kekal menjadi terpenting dalam pemerintahan di negara ini di samping penjanaan semula jenama yang tentu sekali mendapat sokongan ramai pihak.

Realitinya, 52% pengundi tidak menyukai parti bernamakan mana-mana kaum. 

Realitinya juga Timbalan Perdana Menteri berketurunan Cina pertama boleh naik menerusi Barisan Nasional jika majoriti orang UMNO semasa pemilihan Timbalan Presiden Barisan Nasional memilih tokoh Cina yang mereka iktiraf.

Persoalannya, kedudukan UMNO dalam senarai jawatankuasa pusat Barisan Nasional yang dipilih berbagai kaum tentulah sangat bergantung kepada pertambahan jumlah ahli terutamanya yang layak memilih. 


Parti tunggal perlu diperhalusi




PUTRAJAYA 26 Mei - Cadangan menjadikan Barisan Nasional (BN) sebagai parti tunggal perlu diperhalusi dan dibincangkan secara serius bukan sahaja di kalangan parti komponen tetapi juga di kalangan ahli UMNO untuk mengkaji kesan cadangan tersebut terhadap perjuangan BN.

Ketua Pemuda BN, Khairy Jamaluddin berkata, cadangan itu memang menarik tetapi perlu diperhalusi dengan lebih mendalam memandangkan ada pihak yang menyokong dan menentang.

"Ahli ada pandangan mereka yang tersendiri, ada yang sokong dan ada yang bangkang dan mengatakan bahawa ketika ini bukan masa yang sesuai (untuk melaksanakannya) kerana UMNO perlu mempunyai tempat yang tersendiri dalam BN.

"Ia idea yang menarik yang perlu dipertimbangkan dengan serius, kita perlu bincang dalam UMNO kerana ada yang bersetuju ini adalah model masa depan BN, bagaimanapun ada yang menyatakan UMNO tidak boleh digabungkan kerana dikhuatiri nanti akan hilang identitinya," katanya ketika ditemui pemberita.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai cadangan Pemangku Presiden Gerakan, Datuk Chang Ko Youn yang mahu BN bersifat sebagai satu parti pada majlis kenduri 20 peserta Majlis Ijab Kabul Mega 2013 di pekarangan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, di sini hari ini.

Ko Youn berkata, usaha itu perlu kerana pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu menunjukkan pengundi bandar dan pengundi muda tidak lagi mengundi berdasarkan kaum.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130527/po_01/Parti-tunggal-perlu-diperhalusi#ixzz2UUN9ejwH
© Utusan Melayu (M) Bhd 

3 comments:

Anonymous said...

BN menang tanpa sokongan CINA . Gerakan sudah tak relevan. Pengikut Gerakan sudah BELOT lalu menyokong DAP (DOGS AND PIGS).
Yang sewajarnya GERAKAN bergabung dengan DAP (DOGS AND PIGS).
UMNO harus bersatu bersama PAS dan jadikan kaum INDIA bangsa kedua besar dalam BN

Unknown said...

kekalkan umno spr sekarang. najib jangan kena kencing dgn cina lagi

Unknown said...

kekalkan umno spr sekarang. najib jangan kena kencing dgn cina lagi