Khamis, Julai 18, 2013

PATI Malaysia Di Medan Cuba Bunuh Diri Kerana Enggan Dihantar Pulang


Pelik apabila seorang Pendatang Asing Tanpa Izin dari Malaysia bernama Pannir Selvam Gopal berusi 33 tahun cuba membakar diri di Medan kerana enggan dihantar pulang ke Malaysia.

Dia yang dilaporkan akhbar Malaysia berasal dari Johor didakwa kerana telah  berada di Belawan 18 bulan melebihi tamat visa ketibaannya.

Media Indonesia melaporkan bahawa Pannir Selvam mendakwa telah mendapat kerja menampal tayar.

Tiada laporan punca dia enggan kembali namun mungkin sahaja urusannya di sini antara hidup dan mati dengan pihak-pihak tertentu.

Senin, 15/07/2013 14:46 WIB
WN Malaysia Berupaya Bakar Diri di Kantor Imigrasi Belawan
Khairul Ikhwan - detikNews 
Medan - Seorang Warga Negara (WN) Malaysia berupaya bunuh diri dengan cara membakar diri di Kantor Imigrasi Kelas II Belawan, Medan, Sumatera Utara Utara (Sumut). Tindakan ini dilakukan karena pelaku stres akan dideportasi ke negaranya.
Upaya bunuh diri dilakukan Pannir Selvam S Gopal (33) pada Senin (15/7/2013) pagi di ruang detensi yang berada di dalam komplek Kantor Imigrasi Medan, di Jalan Serma Hanafiah, Belawan, Medan.
Dengan bermodalkan korek api, imigran gelap yang telah tinggal di Medan selama satu tahun setengah ini, berusaha menghabisi nyawanya sendiri. Dia membakar kasur tempat tidurnya. Beruntung, petugas jaga kantor imigrasi mengetahui kejadian tersebut, dan cepat melakukan penyelamatan.
Nyawa imigran itu dapat diselamatkan, dan api yang membakar ruang tahanan tidak merembet ke ruangan lainnya. Namun ruang detensi untuk sementara tidak lagi bisa digunakan, karena seluruh sudut ruangan telah hangus terbakar.
Gopal menyatakan dia nekad membakar dirinya karena stres, setelah mengetahui jika ia akan dipulangkan ke negara asalnya. Saat kejadian dia mengaku seperti mendapat bisikan gaib, yang mengatakan ia akan dibunuh dalam waktu dekat.
"Saya suka tinggal di sini, sudah punya pekerjaan walau sebagai tukang tambal ban," kata Gopal di Rumah Sakit TNI AL (Rumkital) Komang Makes, Belawan.
Gopal sendiri tidak mengalami luka bakar akibat kejadian itu, dia dikirim ke rumah sakit terutama untuk mengetahui kondisi kejiwaannya.
Kepada wartawan Kepala Kantor Imigrasi Belawan, Sunardi menyatakan, Gopal diamankan atas laporan warga beberapa hari lalu. Rencananya dia akan dideportasi pada hari ini, tetapi karena kejadian ini otomatis rencana deportasi itu tertunda. Gopal juga akan berurusan dengan pihak berwajib terkait aksinya ini


KOMEN TERPILIH :

radfix @radfix15 Jul 2013 15:00:15 WIB
Ini akibat kerjaan murah di malaysia dikuasai TKI , makanya dia cari kerja murah di Indonesia...dan ternyata enak juga.

Tiada ulasan: