Selasa, Oktober 08, 2013

Lanun-Lanun Hartanah Sudah Goyang

Gesaan kerajaan agar SPNB membina rumah mampu milik untuk rakyat berpendapatan rendah dengan kerajaan memberi diskaun sehingga RM20,000 adalah langkah yang terbaik. 

Langkah ini dinilai dapat mendekam sifat lanun pemaju-pemaju hartanah yang kita ketahui dimonopoli oleh puak mana. 

Lanun-lanun hartanah ini menggunakan berbagai alasan bagi membolehkan mereka memastikan hanya golongan berada yang mampu memiliki rumah di Malaysia.



Bajet 2014: Kerajaan sedia subsidi rakyat beli rumah mampu milik

KUALA LUMPUR 8 Okt. - Kerajaan akan menyediakan subsidi antara RM15,000 dan RM20,000 bagi membolehkan rakyat membeli rumah mampu milik, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Beliau berkata, Syarikat Perumahan Negara Bhd (SPNB) akan membina tiga jenis rumah mampu milik dengan tiga bilik tidur berharga RM65,000, RM55,000 dan RM45,000.

"Bagi rumah berharga RM65,000, kerajaan akan memberikan subsidi RM20,000.

Bagi kediaman berharga RM45,000, subsidi yang disediakan sebanyak RM15,000," katanya kepada pemberita ketika ditemui di luar acara Simposium Zakat Perniagaan Nasional 2013 di sini.

Beliau juga berkata, Belanjawan 2014 yang akan dibentangkan di Parlimen 25 Okt ini merupakan bajet 'mesra rakyat' yang memberi tumpuan ke atas kediaman mampu milik dan pembangunan infrastruktur.

Ahmad Husni berkata, kerajaan juga mahukan SPNB menjadi pemaju rumah mampu milik berskala besar untuk rakyat, membina banglo dengan harga jualan kira-kira RM250,000, selain rumah berkembar dua dan rumah teres, masing-masing berharga RM100,000 dan RM80,000.

"Kerajaan juga akan menekankan pembangunan infrastruktur dalam bajet akan datang, terutama di kawasan yang kurang mendapat akses bekalan elektrik, air dan jalan," katanya.

Dalam ucaptamanya, Ahmad Husni berkata, simposium itu menunjukkan inisiatif yang semakin meningkat dalam usaha menyelaraskan amalan perniagaan moden yang berlandaskan prinsip Islam.

"Kerajaan membuat beberapa peruntukan untuk zakat individu, termasuk perakuan ke atas keseluruhan jumlah yang dibayar sebagai rebat cukai.

"Bagi zakat perniagaan, kerajaan mencadangkan zakat ke atas pendapatan perniagaan yang dibayar oleh syarikat, boleh ditolak cukai dalam pengiraan cukai pendapatan korporat, tidak melebihi 2.5 peratus daripada pendapatan agregat," katanya.

Simposium sehari itu dianjurkan oleh Institut Akauntan Malaysia dan Universiti Tenaga Nasional. Ia bermatlamat meningkatkan standard piawaian perakaunan dan amalan pelaporan untuk semua pemegang kepentingan dalam ekosistem zakat. - BERNAMA



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20131008/dn_26/Bajet-2014-Kerajaan-sedia-subsidi-rakyat-beli-rumah-mampu-milik#ixzz2h6yPVS00 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SPNB buat rumah, kerajaan bagi subsidi TAPI puak pemonopoli bahan mentah tetap puak tu juga. Serupa macam tak payah buat kenyataan begini la menteri oooiii..

Kalau nak harga rumah turun, pastikan tiada pihak yang memonopoli bahan mentah, bukak je AP pada bumiputera. Selagi tiada perkara seperti itu, tak payah mengharap harga rumah boleh dikurangkan walau diberi subsidi..

Tanpa Nama berkata...

''AZEEZ RAHIM'' dalam sejarah pertama kali pengerusi tabung haji tak pergi haji. dia hanya fokus pada pemilihan MT dan bahagian. Apa gila pengerusi tabung haji tak pi haji?????

Tanpa Nama berkata...

Oi anon 3:55ptg, lu ni asyik serang Datuk Azeez apasal! Itu antara dia dan Allah SWT - pergi Haji bukan sebab SAMSENG mcm. lu mahu paksa dia BODOH! Lu tak tahu hukum Islamkah?

Kerana lu BODOH mcm. KERBAU, baik lu pi BERAMBOS terus kat blog-blog DAJAL BODOH DAPBANGKAI/PKR!

Tanpa Nama berkata...

Bah. pertama:

Betul tu Ipoh Malay! Tapi disyaki ada perancangan halus si DAJAL RASIS, termasuk dr. geng kongsi gelap, utk. monopoli kwsn. perumahan, hanya utk. geng Bukan Islam dia!

Sebab itu geng kongsi gelap Cina galak melabur dlm. industri hartanah. yg. risaunya bila rumah/kpg/kedai/sekolah-asrama agama umat Islam/Melayu asyik terbakar - saya syak ada rancangan paling jahat , yg. ini adalh satu MO utk RAMPAS tanah atau HALAU umat Islam/Melayu dr. situ!

Lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/10/Gang-36-one-of-the-most-feared-in-the-nation.aspx, Gang 36 one of the most feared in the nation, Saturday August 10, 2013:

KUALA LUMPUR: Gang 36 was originally made up of Chinese members before it was taken over by Indians to become one of the most feared secret societies in the country…..The expert said there were still Chinese members in Gang 36, but they played a more passive role as “investors”. They pour money into the gang to fund its activities which allow them to double their money.

“Most of the time they would have legitimate jobs like in real estate.”

…..He said the fear surrounding Gang 36 had led to many thugs just using its name to set up their own units, adding that membership was hard to verify with it being such a loose organisation…..


Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Tanpa Nama berkata...

Bah. kedua:

Patutnya, K'jaan kena buat undg-undg lebih KETAT dlm industri hartanah mcm. K‘jaan Johor nak buat – sbg. agenda NASIONAL, dgn. SEGERA, terutamanya negeri JAJAHAN DAPBANGKAI/PKR. Di mana disyaki, industri hartanah makin dikuasai puak Kristian Zionis DAPBANGKAI/PKR (dgn. sekutu kuat PAP-Barat-Israel), disyaki utk MENGKRISTIANkan P. Pinang, S’ngor, Sabah dan S’wak, melalui sistem perumahan, yg. dimonopoli Bukan Islam; apalagi bila harga tinggi! Maka, ini disyaki akan menguatkan lagi impian MUSUH Islam/Melayu ini utk. JAJAH seluruh Tanah Melayu dan Indonesia satu hari nanti!

Tapi saya harap, K'jaan juga patut memastikan quota Bumiputera serta tanah Rezab Melayu-Tanah Adat(di Sabah-S'wak), juga tidak boleh dijual BILA-BILA kpd. Bukan Bumiputera, terutamanya bawah Perumahan Rumah Rakyat, terutamny olehh si tamak PENGKHIANAT, jadi ejen MUSUH Islam/Melayu.

Lihat usaha MULIA dan AMANAH K'jaan Johor di di http://www.nst.com.my/nation/general/johor-mulls-higher-property-tax-on-foreigners-1.371097, Johor mulls higher property tax on foreigners, 08 October 2013:

PASIR GUDANG: Foreigners will have to pay a tax of four to five per cent of the property price they buy in the state under a new policy to be unveiled by the Johor government.

Under the current policy, foreigners have to fork out a one-off payment of only RM10,000, regardless of the value of the property.

State Housing and Local Government Committee chairman Datuk Abdul Latiff Bandi said the move, expected to be implemented by year-end or early next year, was a bid to control property prices and foreign ownership. He said the new levy would be for both commercial and residential properties.

Latiff said the state government would also look into barring Malaysians who purchased property from selling their units to foreigners. He said developers generally allocated 40 per cent of their units to Bumiputeras, 30 per cent to other Malaysians and the remainder to foreigners.

"Local buyers will not be able to transfer ownership of their units to foreigners once the 30 per cent quota (for foreigners) has been filled.

"These are just some of the steps that the state government will be introducing to safeguard the interests of locals."

Latiff said the state government was also planning to increase the temporary occupation licence fee for billboards as the existing annual fee that the state is entitled to was only RM100.

Speaking after launching the two-day Green Industrial 2013 seminar, he said there were more than 1,000 billboards put up in areas under the jurisdiction of 16 municipal councils in Johor.

Makcik Sambal Belacan.

Tanpa Nama berkata...

Auta je kerajaan ni...tengoklah cina lahanat buat rumah harga semua tak mampu milik yang heran siapa yang luluskan atau beri cina babi tanah?bukakan ke kerajaan..tengok di selangor habis semua tanah sampai gondol macm kepala khir toyol semua cina babi sapu penah dengor emerald dirawang yoep...emerald timur dan barat cina babi singapork punya siapa yang bagi tanah kalu bukan khir toyol penjual bangsa dan negeri jagn salahkan khalid gagap sebb khalid gagap maksum diakan sebantal dengan khalid gereja yang kudus..

semoga PAU kita pilih org yg benar2 nak bantu melayu dan islam...takbir!

Tanpa Nama berkata...

Nama syarikat : PUNCAK IDIA BERSATU SDN. BHD.
Dapat geran RM10juta dari kementerian Sumber Manusia 8 bulan lepas, geran untuk bagi training. Masa tu Datuk Maznah adalah Timbalan Menteri Kem. Sumber Manusia.Anak lelaki beliau ada share dalam puncak Idia Bersatu. Sekarang semua bergaduh pasal share. Bapa dia cuba masuk campur supaya anak dia dapat majority share instead of 5%. Cerita ini dah keluar kat:

http://sangkakalajari9.blogspot.com/2013/09/anak-calon-pemilihan-umno-cuba-nak-tipu.html (Refer kat bawah)

ANAK CALON PEMILIHAN UMNO CUBA NAK TIPU RAKAN PERNIAGAAN
Apa la nak jadi ni, mak awak tu nak bertanding dalam pemilihan UMNO Malaysia nanti, cuba la jangan buat perangai, tunjukkan kebaikan sebagai anak seorang pemimpin dimata orang ramai.

Sangkakala tak mau la sebut anak siapa dalam blog ni sebab takut nanti akan mengganggu proses ibunya yang bertanding dalam sayap wanita UMNO Malaysia tapi Sangkakala akan terangkan serba sedikitlah bagaimana anak kepada calon ni cuba nak menipu rakan perniagaannya.

Sangkakala dengar anak kepada calon ni, mempunyai 2 lagi rakan perniagaan dan salah seorangnya pula merupakan calon EXCO Pemuda UMNO Malaysia dan Sangkakala juga tak mahu nak sebut siapa tapi calon EXCO Pemuda ni dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Sorang lagi rakan kongsi dalam perniagaan yang dijalankan ialah Presiden kepada sebuah persatuan yang agak berpengaruh di Malaysia dan dari maklumat yang Sangkakala terima, Presiden persatuan ini telah mengeluarkan segala perbelanjaan bagi perniagaan tersebut.

Pada awalnya, perniagaan yang berasaskan pendidikan ini dikatakan akan mendapat geran dari kerajaan untuk menjalankan operasi syarikat setelah mendapat kelulusan tetapi ianya tidak berlaku sepertimana yang diharapkan, dan rakan kongsi yang memegang jawatan Presiden persatuan telah menangung segala kos operasi termasuklah sewa pajabat walaupun pada asal perjanjian, ianya akan ditanggung bersama.

Hinggalah mereka bertiga setuju untuk mencari pelabur bagi menjalankan syarikat tersebut dan sebelum mendapat pelabur, ketiga tiga mereka ini kononnya telah berbincang dan bersetuju untuk mengenakan syarat kepada pelabur dan setelah kata sepakat dicapai maka bermula lah tugas rakan kongsi mereka yang memegang syer terbesar yang memgang jawatan Presiden persatuan untuk mencari pelabur, dan setelah menemui orang yang berminat satu pertemuan diadakan dan pelabur bersetuju untuk membuat pelaburan sebanyak 1 juta ringgit tetapi dengan syarat.

Pelabur akan memegang syer sebanyak 50 peratus, anak kepada calon dan calon EXCO Pemuda tadi masing masing 5 peratus dan presiden persatuan tadi sebanyak 40 peratus dan mereka yang memegang syer 5 peratus tadi akan diberikan wang tunai sebanyak 100 ribu seorang dan keuntungan perniagaan setiap tahun mengikut nilai syer.

Pada mulanya kedua dua pemegang syer 5 peratus tadi bersetuju namun begitu, mereka telah membuat perancangan untuk mengeluarkan pemegang syer 40 peratus tadi dari pentadbiran sebelum pelabur masuk ke dalam syarikat, kerana sebelum pelabur melabur dalam syarikat tersebut, kedua dua mereka masing masing memegang syer sebanyak 30 peratus seorang.

Itu lah sikap manusia yang akan melupakan jasa, cuba pula nak menipu seorang rakan kongsi yang telah bekerjasama serta mengeluarkan perbelanjaan dalam menjalankan operasi syarikat dari mula hingga kini tiba tiba bila dah nampak duit, senang senang nak buat macam tu.

Ingat la sikit jasa orang, jangan cuba nak membohong sana sini sebab awak tu anak pemimpin, tak banyak sikit akan kena tempiasnya juga kepada mak awak tu, dan kepada calon exco tersebut, jangan belum memegang jawatan sebagai exco dah mula nak tipu orang sebab takut nanti tak selamat hidup.

Tanpa Nama berkata...

biar pemerintah mahupun pembangkang. ...selagi memerintah tiada ehsan tiada hikmah selagi tu lah rakyat yg miskin akan terus tertindas. Rumah adalah keperluan. Rumah tidak boleh dijadikan platform untuk pelaburan. Kerana jualbeli rumah mebdatangkan hasil lumayan makanya makin gilalah org berada melabur......yg terkial kial hanyalah orang yg tak punya.....siapa yg bersalah dari awal.....