Jumaat, Oktober 04, 2013

Luahan penjawat awam soal Laporan Ketua Audit Negara

Emel luahan seorang penjawat awam :

Didapati dari persekitaran PRU lalu, 3 dari 5 penjawat awam cenderung menunjukkan sifat cenderung kepada pembangkang... 

seharusnya penjawat awam bersedia menegakkan dasar mana-mana pihak yang diberi mandat memerintah dengan jalan yang sah. non-partisan.

 bilangan yang menganut fahaman ini tiada data memandangkan bakinya juga berminda kepartian.

akibat ketempangan inilah, berlaku laporan demi laporan audit negara,  kini kutuk mengutuk sesama sendiri pula berlaku berkambinghitamkan parti pemerintah.

ajaibnya kemudian, politikus pembangkang menyamakan kerajaan memerintah dengan kumpulan penyokong mereka yang menyeleweng wang awam di dalam perkhidmatan awam dan ditambah perisa oleh masyarakat yang buta.

tapi jika dibuang pesalah-pesalah seperti yang dimainkan pembangkang,  walau diganti dengan si tukang kritik sekalipun, sang pengganti mungkin lebih rambang nafsu dari yang dibuang kerana mendapat peluang terpijak. mereka tak pernah diuji sedemikian pun.

kajian mendapati para pemikir pembangkang yang ada bekerja dengan kerajaan kebanyakannya  berminda 'joli katak' kerana menganggap pemerintah yang patut disalahkan atas apa jua pun. tidakkah pelik? contohnya ada dan kita tahu pemanduannya seperti apa.

hakikatnya, audit dijalankan bagi mengesan penggunaan wang yang dianggap membazir sahaja. bagi hal yang melibatkan lambakan pembelian, 'baziran' tetap menjadi aset dan apabila ia digunakan, isu akan selesai.

mesin check otak di sepital2 buatan jerman berharga ratusan juta tentulah tidak akan dianggap membazir kerana digunakan untuk kemashlahatan umum dan jaminan kualiti yang meyakinkan.

jika lambakan beg kesilapan teknikal di kementerian kesihatan dibaiki dan digunakan, isu akan selesai juga. kenapa yang diributkan pembangkang tentang kempen bodoh itu berkait parti yang memerintah pula?

dulu pembangkang memainkan isu kononnya jentera pemerintah harus dipisahkan dari parti namun pembangkang sendiri yang melekatkannya bersekali. mungkin kerana boleh dijadikan isu jika pelaku kesalahan seleweng wang awam itu ada terdiri dari orang-orang mereka. licik yang sial.

kesimpulannya, bantulah perkhidmatan awam untuk lebih maju dan menguntungkan dengan idea idea bernas dan terkehadapan. budaya mengutuk itu najis politik dua parti. perkhidmatan awam itu milik kita semua.

berbagai idea revolusi input masyarakat disia-siakan oleh keterbelakangan minda setiap rakyat malaysia khususnya pembangkang yang ditunjangi kaum pendatang asia Timur di asia Tenggara yang tidak berminat menyertai perkhidmatan awam kecuali jika perintah am ditukar kepada bahasa mereka. kerana mereka tak faham bahasa melayu piawai!!! siapa yang membawa masuk dan menyuburkan sentimen perkauman di malaysia satu dunia boleh nampak! 

sudahlah begitu, mereka ini pula ada yang cuba menjadi lidah paling jahat dalam mengutuk perkhidmatan awam. tidak baik begitu. 

jika pelaku pembelian selewengan wang awam dibuang, maka syarikat-syarikat kaki mark-up perlu diharamkan menyertai pembekalan untuk kerajaan, malah individu yang bertanyakan "jabatan kau tak ada projek ke" harus dipenjarakan 10 tahun. ini bagi mengelak kes berulang.

apa yang terdedah hanyalah segmen tidak terkendali. bagaimana pula hal yang lain? tentu akan jumpa banyak lagi. yang melakukan ini tidak kira anutan politik malah yang anti parti pemerintah lebih berselera kerana silapnya sistem bajet dalaman kementerian itu sendiri kelak akan dipersalahkan ke bahu kerajaan memerintah. 

penjawat awam haruslah menyokong dasar-dasar yang memberi mereka nilai tambah dan berminda memelihara akauntabiliti  dan perlu mengakibatkan mulut-mulut irihati yang mencelaka akan berasa segan untuk mengangkat suara. 

kita tidak perlu membuang kerja pesalah mc palsu kali pertama sedangkan dia boleh kalau nak didenda dengan surcaj 3x gaji hariannya atas kesalahan tersebut. yang perlu dibuang pada kesalahan pertama kali ialah orang yang diketahui mendapat manfaat peribadi atas perbelanjaan wang awam yang dibuat olehnya!

jangan jadi bodoh. jika tidak boleh memberi idea yang menguntungkan rakyat keseluruhannya, lebih baik diam sahaja...!





6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa dah masanya kerajaan BN ni dibuang... tapi tunggu la lagi 5 tahun akan datang...

Sebelum nak buang kerajaan BN, apa kata kerajaan BN buang dulu kakitangan awam yang tak reti buat kerja tu dan gantikan dengan orang lain yang lebih cekap dalam mengendalikan hal-hal kontrak dan sebutharga...

Tanpa Nama berkata...

Hal yang paling penting, kita tak sedar ketulusan kerajaan yang mana salah satu agensinya Jabatan Audit berjaya mengesan pembaziran dan penyelewengan dan hasil audit yang dilakukan telah disebarkan kepada segenap lapisan masyarakat. Syabas kerajaan Malaysia yang terbukti merupakan kerajaan dan pentadbir yang terbaik di kalangan negara-negara membangun di seluruh dunia.

Tanpa Nama berkata...

ya..kadang-kadang kita lupa...kita melihat kepada angka vs harga pasaran,adakah kita lupa ini semua tender.cth katil cuba kita cari harga katil rm100 masih adakah sekarang ini.apakah spec katil di hospital sama yang di kedai dan mungkin katil datang bersama tilam...bagaimana dengan kos-kos lain spt pengankutan,pemasangan dan lain hal2 berkaitan kerja pembekalan dan margin keuntungan syarikat pembekal.adakah kita mau pihak jabatan beli cash on delivery sedangkan mereka tidak simpan cah melainkan l.o.....fikir-fikirkanlah

Tanpa Nama berkata...

Kita harus berhati2 menuturkata...membuat perbandingan tanpa melihat huraiannya adalah sesuatu ulasanyg amat pincang...epel kena di bandingkan d3ngan epel ..betik dengan betik.... dan jika benarpun epel tu di bandingkan dengan epel...adakah ianya di bandingkan dengan epel merah yang sama...jaganbandingkan epel merah cina dengan epel merah australia.... atau jangan bandingkan betik eksotik dengan betik kampung........ org kita v0cenderung membuat perbandingan dengan apa yang di lihat sahaja..........

Tanpa Nama berkata...

HABIS LAH KONTRAKTOR2 MELAYU GULUNG TIKAR....HEHEHEH ! KERAJAAN BELI BARANG IKUT HARGA KEDAI.

Tanpa Nama berkata...

tanpa nama 4 oktober 2013 8.54 pg....kalo tukar kerajaan..kompom ke masalah selesai???bg kat pembangkang??kalo lg truk cmne??nak kene tukar semula kerjaan??kalo sekali pembangkang da pegang..jgn harap la nak dapat balik walaupun teruk cmne pun..contoh pun da ada...pikir-pikirlah...jangan singkatkan otak tu...