Khamis, Mac 13, 2014

Ada pesawat terbakar di udara terlihat oleh pekerja offshore di Vietnam

Seorang pekerja offshore di Vietnam, Michael J McKay, mendakwa terlihat sebuah pesawat dalam keadaan utuh, terbakar pada kedudukan 300 km ke tenggara wilayah Vung Tau. Dia yakin itulah pesawat MAS bernombor penerbangan MH370 yang hilang sehingga hari ini tidak ditemui.

Dia yang merupakan warga New Zealand,  mendakwa telah menghantar emel ke pihak berkuasa Malaysia dan Vietnam sehari selepas kejadian.

Ketika melihat pesawat tersebut dia berada pada kedudukan 08 22 ' 30.20 " N , 108 42.22.26 " E. Arus permukaan laut waktu itu adalah 2-2.3 knot ke arah 225-230 darjah. Kelajuan angin waktu itu kira-kira 15-20 knot.


Hanoi - Keberadaan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 belum juga terdeteksi. Namun informasi yang beredar mengenai pesawat ini terus bermunculan. Kali ini informasi terbaru datang dari salah seorang pekerja lepas pantai di Vietnam.

Pekerja itu bernama Michael J McKay, warga negara Selandia Baru. Dalam emailnya, seperti dilansir offshoreenergytoday.com, Kamis (13/3/2014), McKay mengaku melihat pesawat terbakar saat sedang bekerja di Kilang Songa Mercur. Email itu sendiri sudah dikirim kepada otoritas Vietnam dan Malaysia sehari setelah pesawat ini dinyatakan hilang.

"Saya mencoba untuk menghubungi para pejabat Malaysia dan Vietnam. Tapi saya tidak tahu apakah pesan telah diterima atau tidak," jelasnya dalam email tersebut.

Kilang ini berada di perairan Vietnam dan dimiliki oleh kontraktor pengeboran lepas pantai internasional Songa. Meski informasi yang diberikan cukup lengkap, namun informasi McKay tersebut jangan dianggap sebagai pembenaran dan harus melalui verifikasi.

Dalam emailnya, McKay menyebut ada sebuah pesawat terbakar pada 300 km sebelah tenggara provinsi Vung Tau. Dan dia meyakini jika pesawat yang dilihat berasal dari maskapai Malaysia Airlines.

Data-data yang diberikan McKay dalam emailnya adalah; saat melihat pesawat itu, ia berada pada Lat 08 22 ' 30.20 " N Lat 108 42.22.26 " E. Arus permukaan laut saat itu adalah 2-2,3 knot ke arah 225-230. Kecepatan angin saat itu sekitar 15-20 knot. Saat itu dia melihat pesawat masih berbentuk utuh. - DETIKNEWS

Tiada ulasan: