Jumaat, September 19, 2014

Scotland kekal dalam UK dengan 55% sokongan

Warga Scotland sah memilih untuk kekal di dalam Great Britain dengan 55% undian mohon kekal dan 45% undian mohon merdeka. Referendum dijalankan semalam 18/9/2014.



Jumat, 19/09/2014 12:32 WIB
Sah! Warga Skotlandia Tolak Merdeka dari Inggris Raya
Rita Uli Hutapea - detikNew

London, - Warga Skotlandia akhirnya menolak kemerdekaan dari Kerajaan Inggris Raya. Demikian hasil resmi penghitungan suara usai referendum yang digelar Kamis, 18 September kemarin. 

Dengan 31 dari total 32 wilayah pemilihan, sebanyak 55,42 persen pemilih telah memilih menolak kemerdekaan. Sementara pemilih yang mendukung kemerdekaan sebanyak 44,58 persen. Demikian seperti dilansir kantor berita AFP, Jumat (19/9/2014).

Dalam referendum ini, pemungutan suara digelar di lebih dari 5.500 tempat pemungutan suara yang tersebar di semua distrik Skotlandia. Tercatat lebih dari 4,2 juta orang yang terdaftar dalam referendum ini. Mereka semua harus menjawab "ya" atau "tidak" untuk pertanyaan: "Apakah Skotlandia harus menjadi negara merdeka?"

Sebelum referendum Skotlandia ini, kelompok pro-kemerdekaan Skotlandia mengklaim mendapat momentum untuk kemenangan. Sementara kelompok pro-Inggris Raya meminta kelompoknya untuk bertahan bersama Inggris dan optimistis akan memenangkan referendum.


Namun berbagai survei terakhir yang digelar sebelum referendum, menunjukkan perbedaan suara di antara kelompok yang mendukung dan menentang kemerdekaan semakin tipis.
semakin tipis.

5 ulasan:

Strategi Perang:Pengenalan berkata...

Mintaklah kerajaan buat survey untuk kekalkan Sarawak dalam Malaysia.Baru diam orang-orang yang minta sarawak keluar dari malaysia/

IPOH MALAY berkata...

hal itu mungkin sahaja berlaku dalam tempoh tertentu di masa depan. Ini kerana Scotland telah 300 tahun di bawah UK sebelum referendum tersebut diadakan.

CEO Siber berkata...

Adam Adli Dipenjara - Bukti UMNO BENCI anak muda!!

Tak perlu berdolak-dalik...

Politik tetap politik. Kuasa bukan segala2nya.... Tetapi kenapa pemimpin UMNO perlu takut dengan bayang2???

Adakah bila generasi tua UMNO mati, akan diganti dengan generasi datuk nenek UMNO???




Kekejaman pemimpin UMNO yang dilakukan kepada anak muda bukti jelas mereka membenci dan menghina anak muda dan takut dengan bayang2 sendiri!!!



Yang pasti, apabila pemimpin UMNO membuat sebarang hasutan dan kesalahan, mereka akan terlepas dan kalau didenda pun tidaklah setimpal...


Sumber berita

>>>> Klik Di Sini

IPOH MALAY berkata...

Adam adli x patut dipenjara. Patut dihantar ke spital gila

Metro Resources Network berkata...

sungguh bijaksana dan bernah jawapan saudara IPOH MALI berkenaan penghantaran ADAM ADLI ke spital gila . #mujuradapamoga