Jumaat, September 19, 2014

Bila "Kucing Kurap" bekerja di Imigresen Ipoh



SAYA ingin melahirkan rasa tidak puas hati dengan layanan buruk yang diterima daripada pegawai Imigresen Ipoh.

Saya hanya membawa seorang warga Indonesia yang mahu pulang ke negara asalnya pada 6 Ogos 2014, pagi di pejabat Imigresen Ipoh.

Seorang Pegawai Imigresen dengan bongkak dan angkuh yang menggelarkan dirinya sendiri kepada kami sebagai "Tuan Juraimie".

Beliau mengherdik saya dan meminta kad pengenalan saya. Setelah saya menyerahkan kad pengenalan saya, beliau terdiam, mungkin beliau menyangkakan saya orang Indonesia.

Saya membawa dan menemankan seorang wanita warga Indonesia yang ditipu oleh ejen, kononnya boleh membuat permit kerja tetapi tidak berjaya dan tertipu.

Mereka ini diherdik, dicerca dan dimaki-hamun. Setelah segala dokumen diambil, saya hanya diberi angka giliran dan dengan nada yang keras menghalau kami untuk datang pada hari esoknya.

Dalam pemerhatian saya, kerja yang diberi tidak perlu ditangguh malah boleh disiapkan dalam sehari tetapi sengaja dilengahkan dan menyusahkan. Beginikah layanan seorang kakitangan kerajaan yang diuar-uarkan berhemah dan berdisiplin.

Sepatutnya mereka berbudi bahasa dan menunjukkan contoh baik terhadap orang luar. Mereka datang untuk pulang ke negara asal dengan cara yang betul serta membayar kompaun kepada kerajaan Malaysia.

Segelintir "kucing kurap" yang diberi jawatan dalam imigresen pula mencacatkan senario ini.Inilah yang dinamakan "kerana nila setitik, rosak susu sebelangga".

Saya berharap pihak yang berkaitan dapat mengambil tindakan kepada "mulut-mulut longkang" yang terdapat dalam kerajaan khususnya dalam Jabatan Imigresen di Ipoh.

Saya amat berharap mendapat maklum balas yang sewajarnya dari pihak tuan agar perkara ini tidak dipanjangkan ke lain-lain forum dan juga forum luar serta blog saya.

Rakyat Kecewa

Ipoh

27/8/2014 Forum Utusan Malaysia

37 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kucing kurap harus dihapuskan bukan di beri amaran sahaja. Banyak lagi kucing kurap di jabatan-jabatan kerajaan yang harus dilenyapkan. dan berjuta pula yang bagus-bagus harus dipuji dan disanjung perkhidmatannya.

Tanpa Nama berkata...

benda cenggini banyak berlaku dalam agensi-agensi kerajaan. bagaimanapun hanya sedikit laporan yang dibuat untuk proses pembetulan. eloklah laporkan sahaja kes2 'mulut longkang' oleh 'kucing kurap' ini kepada pihak berkenaan. hentikan sombong dan lagak macam diri tu dah tak perlukan pertolongan orang lain bila keadaan memerlukan. bila mati nanti seolah-olah mayatnya boleh bergerak sendiri ke liang lahat.

Tanpa Nama berkata...

PEGAWAI SEPERTI INI AKAN MEMBERI LAYANAN ISTIMEWA KEPADA PELANGGANYA DENGAN BERSYARAT.

Tanpa Nama berkata...

SYARATNYA KENA HULUQ ....

raismazzadam berkata...

BUANG AJE SI BALACI NI...ramai lagi yg nak keja....TUAN JARAIMIE SILA BERAMBUS...

Joe Rizal Praha2 berkata...

Assalamualaikum Eden nak bori sikit komenlah. Mungkin diIpoh pegawai tu ado masaalah kot. Sobab diShah Alam Alhamdulilah tak do macam tu. Dua bulan lalu eden membuet paspot baru sobab yg lamo dh pupus tarikh. Eden kiro maso dari eden dapet nombor hinggo dapet paspot sekitar 1 jam 20 minit. Ini sudah dikatokan lobih baik dari biaso. Di India kalo tak do "connection" makan satahun. Negaro lain tak tau lah. Tapi eden bersetuju SOBAB NIRO SETITK ROSAK SUSU SEBELANGGO' amil lah tindakan sobab ini amanah.

Tanpa Nama berkata...

dulu masa saya nak minta pengesahan salinan passport (jaminan)bekas isteri saya untuk urusan lesen memandu, pegawai tu siap kata tak boleh sahkan slainan trsbut pasal jaminan tu di buat di kota kinabalu bukan di Tawau (dengan angkuh)!!!! Apa dia ingat kita bodoh??? saya kata tak kan tak ada link komputer jabatan (online)lagipun jaminan tu dicetak dengan komputer pd passport!!! terdiam pegawai tu....

Fajar Faizal berkata...

ijin share bro,..

Tanpa Nama berkata...

BILA 'EJEN' TAK BERTAULIAH TAK
BOLEH CARI MAKAN, MAKA BERMACAM
TUDUHAN AKAN DI LEMPARKAN, 'ANDA
PELANGGAN KAMI MEMBERI KHIDMAT,
ANDA BERSOPAN BARU KAMI AKAN
LAYAN DENGAN HORMAT'

MAKLUMAT YANG DI PEROLEHI, SI
PEMILIK BLOG NEY 'EJEN' TAK
BERTAULIAH DAN BELIAU LAH
SEBENARNYA 'KUCING KURAP' YANG
SERING BERKELIARAN DI BANGUNAN
KDN IPOH PERAK,
SELAMA 2 HARI BERTURUT-TURUT
BELIAU MEMBAWA BEBERAPA ORANG
'MINAH INDON' YANG AGAK 'JERNIH'
BERURUSAN DENGAN IMIGRESEN, BILA
DI TANYA SEMUANYA KAWAN
HAI RAMAI PENDATANG HARAM JADI
KAWAN ANDA RUPANYA

JGN IGT ORG X TAW SAPE KAU SEBENARNYA

Tanpa Nama berkata...

Bangsat la kau ejen..hang x dpt makan pegawai imigresen , hang herdik depa.. baik beno bawak dan temankan PATI sampah ? Bapa hang mintak kat PATI TU? xkan bawk saja kot.. ejen ejen bangsat bodoh ni bersepah kat opis imigresen..x caya p la mana mana opis imigrsen..

Tanpa Nama berkata...

"Saya hanya membawa seorang warga Indonesia yang mahu pulang ke negara asalnya"
"Saya membawa dan menemankan seorang wanita warga Indonesia yang ditipu oleh ejen, kononnya boleh membuat permit kerja tetapi tidak berjaya dan tertipu."
Apa hubungan kamu dengan perempuan indon tu??? Baiknya hati nak tolong perempuan tu ye...

Tanpa Nama berkata...

Ejen macam ni la yang merosakkan nama jabatan kerajaan... Kalau permohonan x cukup syarat komplen, memangla x layak dah kamu tu ejen, ingat! jabatan kerajaan dilarang berurusan dengan ejen ye..

Tanpa Nama berkata...

betul juga, jika minah indon tu ditipu dan ada masalah sepatutnya dia pelu berurusan dgn pjbt kedutaannya..

Tanpa Nama berkata...

Ejen ejen babi kurap ni bersepah sepah kat jabatan kerajaan..terutama di jpj , imigresen..

Tanpa Nama berkata...

Ejen2 sampah ni la yg buat indon2 anjing kurap berlonggok kt malaysia. Elok sgt `TUAN` imigresen halau. Mmg patut. Aku sokong. Kalu x buat mcm tu nnti ejen2 dgn indon2 anjing kurap ni pijak kepala. Indon yg msuk malaysia ni jenis kurang ajar tahap pukimak yg lower class. Indon yg elok2 x msuk malaysia cri mkn kt negara lain. Kenyataan.

IPOH MALAY berkata...

Penjawat awam harus bersifat neutral dalam apa juga hal, kecuali kedaulatan negara. Jika hal-hal di kaunter, perlu lebih mesra tajam berhemah dan berhikmah. Pengalaman saya buat pasport di Imigresen Ipoh bagus je. Dilayan oleh seorang pegawai gadis India yang muda dan bosnya tetap keluarkan pasport setelah diyakinkan dengan hanya KATA_KATA. walaupun cip Mykad saya bermasalah. INGAT, TIADA PERMAINAN WANG TERPAKAI DI JABATAN KERAJAAN HARI INI MELAINKAN PENYUAP MASIH BERLELUASA.

Tetapi harus diingat, hanya anda di atas yang layak mengeluarkan kata-kata hamun dan caci maki kerana anda tidak hidup dengan code of conduct. tetapi tidak kepada kami penjawat awam. Ingat!

Tanpa Nama berkata...

Sbb code of conduct, sop ni la penyebab indon besar kepala. Nk gaji lebih msuk malaysia, dok malaysia lebih tempoh. Spesis ni mmg x takut undang2 malaysia pun. Aku pun penjawat awam. Berhemah, tegas, berhikmah ada masanya ada waktunya. Belajar la dr pengalaman. Jgn bru setahun dua jdi penjawat awam nk point code of conduct.

IPOH MALAY berkata...

ada orang jadi penjawat awam sebab nak bayar personal loan je. tanggungjawab dia terhadap pay slip dia je. kau yang patut fikir, tugas ko untuk siapa. aku 12 tahun dlm service. aku layak berkata apa. masalah indon bukan masalah asas kat sini. masalah asasnya ialah sikap orang macam kau sendiri. kau ingat dengan herdik2 orang martabat ko dipandang tinggi? faham? kalau tak faham, aku dah faham.. mcm mana ko dapat kerja dulu ha?

IPOH MALAY berkata...

orang macam kau, rata2 dapat kerja pakai kabel. sebab tu angkuh lupa diri.

Tanpa Nama berkata...

Tu sbb ko sokong indon. Ntah2 ic ko pun palsu. Mmg ko yg pakai kabel...2 sbb trus point kt situ. Pirahhh 12 tahun....trang lg bersuluh....

IPOH MALAY berkata...

Haha.. aku tak sangka budak sekolah menengah pun teringin nak komen. Kesian wei..

Tanpa Nama berkata...

Setakat datang imigresen bawa perempuan indonesia, takkan bawak free saja kan??? ;P

IPOH MALAY berkata...

Ko gi panggil semua kroni ko ke sini, meh aku nak tengok berapa banyak budak sekolah yang berjaya masuk perkhidmatan awam di malaysia. Supaya aku tau pemahaman korang antara apa itu kerja kaunter dan kerja kuatkuasa. Sohai punya spesis.

IPOH MALAY berkata...

Ko gi panggil semua kroni ko ke sini, meh aku nak tengok berapa banyak budak sekolah yang berjaya masuk perkhidmatan awam di malaysia. Supaya aku tau pemahaman korang antara apa itu kerja kaunter dan kerja kuatkuasa. Sohai punya spesis.

Tanpa Nama berkata...

Saya membawa dan menemankan seorang wanita warga Indonesia yang ditipu oleh ejen, kononnya boleh membuat permit kerja tetapi tidak berjaya dan tertipu.

Alasan lapuk warga indon yg slalu amik kesempatan termasuk ejen2 lakonan dan wayang. Ko pgi la dok kaunter 12 tahun kalo darah ko x naik layan kerenah sampah2 ngn anjing kurap. Jgn ckp je lebih...jgn tinggi diri sgt....

IPOH MALAY berkata...

you have to expect all sort of possibilities la.. tapi jangan la terlebih menampak diri tu bangsat. itu saja.. kalau tak mampu kerja ngan elok, berenti.. gi jadi kuli bangunan atau maid.. sekurangnya kita dapat kurrangkan penggantungan tenaga kerja import... lagipun majoriti orang yang berurusan kat kaunter will vote you out dari perkhidmatan awam kalau itu dibenarkan, melihat cara kau berfikir. persoalan asas, kenapa perlu herdik2? ko taiko? ada org lagi taiko. ingat itu je kalau ko rasa tatacara kelakuan petugas kaunter jabatan kerajaan ni membebankan ko.

Tanpa Nama berkata...

Jgn la berdebat dgn ipohmalay ni. Dia ni cetek akal. Spesis u turn gak ni. Byk ngelat.klentong kuat....spm bape kali amik ni??

Tanpa Nama berkata...

Jgn la berdebat dgn ipohmalay ni. Dia ni cetek akal. Spesis u turn gak ni. Byk ngelat.klentong kuat....spm bape kali amik ni??

Tanpa Nama berkata...

Oi ejen balanci.. p la isap kote indon yang ko banga banga tu... pukimak punya ejen

Tanpa Nama berkata...

X yah la bangsat ke taiko ke. G la dok kaunter tgok. Hebat sgt cite tu.nk tgok tebal mne telinga tu lyn indon yg iq mcm ko ni. Bru tau sape yg bangsat kn...lu pikir la sndiri...

Tanpa Nama berkata...

Pergh hebat la... salute salute..entah betul entah idak

Tanpa Nama berkata...

Bahalul punya ejen. Kitorang keje imigresen tau la spesies org mcm ko ni ipahmalay. Dah xde keje lain ke? Dah x kene layan, skg burukkan jabatan kami mcm ni? Kami berpegang kepada integriti, kami tahu apa tugas kami. Yang ko sibuk sangat nak bawak minah indon tu pesal? Kalau ikutkan kes dia tu, dia perlu berurusan denga pihak kedutaan indonesia. Ko keje dgn kedutaan indon ke bai? Apa bodoh sangat, lepas x dapat apa ko maw, ko nak burukkan jabatan imigresen? Bangang punya ejen. Ko tu nak tlg sgt minah indon tu pesal hah? I.O kat situ dah muak tgk muka ko slalu dtg bawa foreigner bagai. EJEN la tu. Pui. Bahalul punya ejen. SAMPAH macam ko ni la yg merosakkan negara. SAMPAH PUNYA IPOHMALAY.

IPOH MALAY berkata...

Artikel di atas dipetik dari utusan. Sbg orang Ipoh saya utarakan. Jangan jadi babi menyondol tak tentu hala . sekian. Bodoh nak mampus.

IPOH MALAY berkata...

Yang sampah tu spesis tak bernama yang berkomentar sampah dek pemikiran sempitnya dan menyuluhkan ia di dunia internet dgn rasa bangga. Harap kau bkn kakitangan awam.

Tanpa Nama berkata...

Ipohmalay ni keturunan indon. 12 tahun baru dpt kerakyatan. Tu sbb artikle byk cite indon. Ko x layak dok malaysia. Sila berambus dr muka bumi malaysia. Bersepah warga myanmar, kemboja, india kerajaan bwk masuk tenaga buruh asing. Keturunan spesis indon haram jadah ni ibarat tolong anjing tersepit. Bg betis nk paha. Imigresen mmg x bgi muka pd spesis mcm ni. Harap maklum. Sekian

Tanpa Nama berkata...

Babi je yg membabikan malaysia mcm ko ni. Ipoh pun byk kandang babi. Dok sondol artikle x tentu hala. Klu dah kena halau npe x report... Takut??? IO tu x bodoh. Dlm tu cctv pun ada. Da langgar akta imigresen brani plak bawa ejen konon nk tlg. Spesis bangang mcm ko ni je yg x blh nk pikir.

Tanpa Nama berkata...

yang mengamuk ni orang imigresen duduk kaunter ka? kalau betul kerja imigresen dari bahasa pun tahu dah perangai. rilek bro kerja di kaunter kena tahan hati.