Thursday, January 15, 2015

Ini punca pelajar bukan Melayu berbaju kurung, dihalau dari sekolah


Ahli akademik terkenal yang berang dengan tindakan guru sebuah sekolah yang menghalau pelajar bukan Melayu berbaju kurung mungkin tak pernah melihat pemakaian baju kurung dengan trend kain nipis sampai nampak baju dalam dan coli.

Ini kerana disebalik keayuan pelajar bukan Melayu berbaju kurung terselit sebuah kejanggalan yang telah lama diperhatikan iaitu trend berbaju kurung nipis hingga tali coli atau baju dalam kelihatan.

Lihat sahaja di Ipoh seperti contoh sekolah yang bersebelahan dengan sebuah mall.

Memang telah lama pelajar bukan Melayu di sana mengenakan baju kurung. Cukup ayu dan sopan dari kejauhan. Tetapi bila semakin hampir, aduhai, bagaikan ada niat tersembunyi yang dibukukan. Keseksian.

Benar, baju kurung adalah sebahagian dari pakaian kebangsaan untuk dipaai semua kaum. Tetapi material yang digunapakai hendaklah terlebih dahulu bersesuaian.

Apapun, pihak yang mahu bersuara di media hendaklah mendesak kepada pihak yang sewajarnya supaya mereka menjelaskan apa justifikasi mereka dalam tindakan ini terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan.


3 comments:

Anonymous said...

To the indian disciplinary teacherm may i ask, which is better, fully clothed in baju kurung albeit grainy show or bra or whatever subject to material used OR a girl in pinafore certainly exposing their thigh and lower legs? Since when non muslim placed great concern on their inner wear? Pure hypocrisy with mala fide actions on non muslim girls.

Anonymous said...

Benar bagai dikata oleh Jayathiy Sri.. Baju kurung dikenakan dengan tudung mmg. Tapi jika tidak bertudung mmg jarang.. realitinya kita sebagai ibubapa boleh nampak dengan mata kepala sendiri dan nilai tahap kesopanan berpakaian.

Anonymous said...

Benar bagai dikata oleh Jayathiy Sri.. Baju kurung dikenakan dengan tudung mmg sopan dan menarik. Tapi jika tidak bertudung mmg jarang.. realitinya kita sebagai ibubapa boleh nampak dengan mata kepala sendiri dan nilai tahap kesopanan berpakaian.