Wednesday, August 16, 2017

Singapura bukan 'milik' Malaysia satu masa dulu

Ramai rakyat Malaysia hari ini menyangka Singapura adalah serpihan Malaysia dan dahulunya 'milik' Malaysia.

Hakikatnya, sebelum pembentukan Malaysia 1963, Singapura bukan sebahagian Malaya. Ia telah berdiri sebagai negara asing sejak Thomas Stamford Raffles membelinya dari Sultan Ali, anak Sultan Hussin, Sultan Singapura yang diiktiraf Inggeris.



Penyertaan Singapura dalam penubuhan negara baru bernama Malaysia mengekalkan  undang-undang buruhnya dan kuasa autonominya dalam bidang pendidikan.

Ini menjelaskan lagi pengakuan Tengku Abdul Rahman pada awal 1980an menerusi temubual beliau dengan Abdullah Ahmad, bahawa dia mahukan Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia kerana hasrat Brunei yang enggan dijadikan persekutuan bersama Sabah dan Sarawak seperti rancangan British jika Malaya tidak bersama.

Namun sejarah mencatatkan, British mensyaratkan supaya jika itu mahunya Tengku, Singapura haruslah diterima bersekali. Tengku menerima syarat tersebut dengan berat hati dan Brunei tidak jadi menyertai Malaysia. 

Faktor kepada hal tersebut mungkin Brunei tahu bahawa Singapura mempunyai agenda untuk berdiri sebagai negara sendiri dan Brunei juga lebih dari mampu.

Selepas PBB ditubuhkan pada tahun 1948, semua koloni telah dijanjikan kemerdekaan dari penjajah mereka.

Tetapi fakta jelas ialah kemerdekaan Singapura dicapai atas pemberian Malaysia setelah Singapura sukar untuk mendapat kemerdekaan dari British.

Ia juga dilakukan atas dasar rakan-rakan yang tidak sependapat dalam sesetengah perkara tetapi saling bantu membantu dalam sesetengah perkara.

Namun, hubungan antara rakyat tetap seperti hidup senegara. 

Hal ini disebut adalah disebabkan pemisahan Singapura dan Malaysia bukanlah atas kehendak rakyat Singapura sedangkan kemasukan Singapura dalam perjanjian menubuhkan Malaysia dibuat melalui Referendum tahun 1962 dan disokong hampir 80% penduduknya.

Apa yang jelas, anak-anak kita harus diingatkan bahawa persepsi Singapura dahulunya 'milik' Malaysia adalah tidak benar.



Ini membantu mengubah persepsi rakyat Singapura hari ini yang menganggap pada pemikiran rakyat Malaysia, melalui lidah pemerintahnya, Singapura bertindak keluar dari Malaysia.

Permainan ini juga disebarkan dari puak pro pemisah dari Sabah dan Sarawak  bahawa tindakan Singapura keluar dari Malaysia menyebabkan Singapura maju seperti hari ini tanpa menceritakan bahawa Singapura itu hanya sebuah bandaraya.

Kedudukannya di dalam Malaysia hari ini jika tidak dipisahkan menjadi duri kepada sistem federalisme yang diamalkan sekarang kerana perjanjian ke atas mereka adalah berbeza dari apa yang dipersetujui pemimpin dan kepala kaum dari Sabah dan Sarawak pada ketika itu.

Biarpun usaha mengembalikan hak-hak Sabah dan Sarawak telah semakin diusahakan untuk dikembalikan mengikut perjanjian asal, hak Singapura tentu sekali lebih lagi dituntut kerana niat Lee Kuan Yew untuk mencampuri urusan pribumi dengan mengubah perlembagaan negara  Malaysia adalah jelas.

Justeru, jangan disebar pemikiran bahawa Singapura adalah 'milik' Malaysia satu ketika dahulu. Begitu juga pemikiran bahawa Sabah dan Sarawak adalah 'milik' Malaya.

Lembu berpegang kepada tali. Manusia berpegang kepada janji.


5 comments:

Anonymous said...

Singapura hak tanah melayu.
Aku belajar tawarikh dan sekarang ni di tukar nama kepada sejarah mengatakan singapura adalah sebahagian johor. Tak perlu nak tulis balik sejarah dan nak salahkan sesapa..

Akal kau kecik betul..

Anonymous said...

APA KEJADAHnya PEMBOHONGAN sejarah BANGSA Bumiputera Islam/Melayu kami ni oi?!!!!!

SINGAPURA tak pernah diJUAL pd. PENJAJAH amat CELAKA Britih Zionis Stamford Raffles pun; tapi diRAMPAS dari DYMM Sultan Abdul Rahman Muadzam Syah kami!!! Baik lu baca SEJARAH ni betul2 si KITOL oi!!!!

Di - http://ibnurusydi.blogspot.com/2010/06/raja-melayu-singapura-yang-dilupakan.html?m=1 :

Raja Melayu Singapura Yang Dilupakan

Thursday, June 17, 2010

Singapura pernah beraja? Mungkin agak asing didengar pada hari ini, memandangkan Singapura kini merupakan sebuah negara-kota bercorak republik dan majoriti penduduknya berbangsa Cina. Tetapi hakikat bahawa sejarah Singapura yang pernah dibuka dan diperintah oleh Raja-raja Melayu tidak boleh dinafikan biarpun cuba digelapkan oleh pihak-pihak tertentu.

Peninggalan Kesultanan Singapura : Dua pending, iaitu perhiasan emas berkerawang yang dipakai di dada atau pinggang, antara pusaka Sultan Hussain Shah

Sebenarnya, sejarah Raja-raja Melayu yang memerintah Negeri Singapura telah bermula lebih kurang sejak 700 tahun yang dahulu. Memetik buku Kisah Raja-raja Melayu Singapura oleh Agus Salim terbitan Dewan Bahasa & Pustaka (DBP), senarai Raja-raja Melayu dahulukala yang pernah memerintah Singapura adalah seperti beikut :

1) Sri Tri Buana @ Sang Nila Utama (memerintah 1299-1347 M)

2) Raja Kecil Besar @ Paduka Seri Pikrama Wira (1347-1362 M)

3) Raja Muda @ Seri Rana Wira Kerma (1362-1375 M)

4) Dasia Raja @ Paduka Seri Maharaja (1375-1388 M)

5) Raja Iskandar Shah @ Sri Parameswara (1388- 1391 M)

*Tahun-tahun pemerintahan raja-raja Singapura ini dipetik Agus Salim daripada kajian Dr. W. Linehan, 1947, The King of 14th Century Singapore, JMBRAS 20(2).

Apa yang menarik, Munsyi Abdullah juga pernah mencatatkan penemuan sebuah Batu Bersurat di pulau tersebut yang telah dipecahkan oleh pegawai Inggeris sebelum sempat dibuat kajian ke atasnya. Mungkinkah Batu Bersurat tersebut ada menyimpan rahsia besar mengenai Bangsa Melayu?

Singapura kembali diperintah oleh Raja-raja Melayu pada penghujung hayat empayar Negeri Johor. Pada masa lalu, Johor merupakan sebuah negeri yang luas iaitu wilayahnya meliputi negeri Pahang, Johor, Singapura dan kepulauan Riau-Lingga pada hari ini. Ketika Sultan Johor ke-16 iaitu Sultan Mahmud Riayat Shah III (1761-1812) mangkat di Pulau Lingga, yang merupakan Ibunegeri Johor pada waktu tersebut, anakanda sulung baginda yang bernama Raja Hussain Syah atau Tengku Long berada di Pahang. Justeru itu, baginda tidak sempat menghadiri upacara pengebumian ayahandanya. Memandangkan Adat Melayu menyatakan pengganti Sultan perlu dimasyhurkan sebelum jenazah almarhum Sultan dapat dikebumikan, maka adinda Raja Hussain Syah yang bernama Raja Abdul Rahman telah ditabal sebagai Sultan Johor yang baru dengan gelaran Sultan Abdul Rahman Muadzam Syah.

Terdapat juga maklumat lain yang menyatakan Raja Hussain Syah tidak ditabalkan sebagai Sultan kerana bondanya, Cik Makoh binti Daeng Maturang merupakan orang kebanyakan.

Raja Hussain Syah yang kecewa dengan keadaan tersebut telah membawa diri ke Kampung Bulang di Pulau Penyengat, Riau, untuk memancing ikan dan hidup dalam keadaan sederhana sahaja. Penjajah British menerusi Syarikat Hindia Timur Inggeris yang berhasrat untuk menguasai Pulau Singapura telah dapat menghidu peluang yang muncul kesan daripada krisis di Istana Johor pada masa tersebut. Thomas Stamford Raffles kemudian telah mengarahkan Kolonel William Farquhar untuk mempelawa Raja Hussain Syah untuk ditabalkan sebagai Sultan Singapura yang pertama........(teruskan membaca ARTIKEL amat PENTING ini)

Tok Labu.

Anonymous said...

Sbb. tu si rejim2 TERORIS PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK/PERASUAH/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL PAPig-DAPJuboq BABI-si puak RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD-NA*O/CIA - mahu mengHAPUSkan SEJARAH/HAK/IDENTITI/WARISAN/TANAH PUSAKA Kesultanan dan BANGSA Orang Asal/Indigenous Islam/Melayu kami di Singapura! Supaya RAHSIA2 penipuan paling CELAKA oleh si PENJAJAH2 PARASIT/LANUN Stamford Raffles dan Francis Light dari British East India co. - yg. BUKAN membuka Singapura mahupun Pulau Pinang tetapi MERAMPAS negeri2 MELAYU ini dr. Kesultanan Islam/Melayu JOHOR dan KEDAH kami!

Dan sekrg. SingaPORK bwaah rejim PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROMPAK PAPig/DAPjuboq BABI ni telah menajdi SARANG rejim2 TERORIS ISrael/MOSSAD-CIA/NATO - lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html
, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009 !!

Tok Labu.
(PENCINTA UMNO-PAS; dan hanya PEMIMPIN2 bangsa BUMIPUTERA TULEN – yg. terus perJUANGKan hak/identiti/sejarah/warisan/tanah pusaka bangsa BUMIPUTERA kita)

Nota: Inilah MALANGnya bila KEM. WARISAN dan KEBUDAYAAN telah diHAPUSkan dan diambil alih oleh si Kem. PELANCONGAN tu! Sbb. mesti diTUMBANGkan si nazriKITOL LIBERAL PENYANGAK-si PENJILAT tonngeng eng HOMO DAPjuboq BABI dr. UMN* (sbb. tu juga si nazriKITOL asyik berPELUKAN dgn. tonggeng eng HOMO tu)! SPRM patut SIASAT habis2an si nazriKITOL ni!

Anonymous said...

Ingat kau ni buat-buat bodoh. Bodoh betul2 rupanya.

mohammad azren fooldog PH yg bahalol said...
This comment has been removed by the author.