Jumaat, April 02, 2010

Malaysian First Chinese Second? Hipokrit!

English version attached below

Apa masalahnya jika orang Cina di negara ini menyebut mereka Cina kemudian baru menyebut mereka rakyat Malaysia bila mana mereka ini hendak membuat pantun dengan rima yang sempurna pun tidak berupaya, menolak asimilasi, mendaftar nama-nama Cina dan berlumba-lumba mempamerkan tulisan Cina di mana-mana.

Sesetengah pihak sangat bodoh kerana mempermainkan isu lapuk ini semata-mata untuk ditempelak bagi diserlahkan kebodohan mereka. Satu masa dahulu, mereka membantah penggunaan frasa "Bahasa Melayu" dan mahu ianya ditukar kepada "Bahasa Malaysia". tetapi dalam bahasa Malaysia, tiada elemen kecinaan wujud dan secara logik akal orang terpelajar, bahasa tersebut perlu disebut Bahasa Melayu. Mereka ini keliru dengan istilah Malaysia tetapi menyebut mereka Malaysia dulu, Cina kemudiannya.

Ingatlah yang kita tidak mungkin boleh menunda tanahair ini ke Asia Timur. Jadi sila bersikap regionalistik. Ya, Cina di Thailand, Filipina, Vietnam, Cambodia, Myanmar dan Indonesia adalah Cina yang benar-benar negarawan yang layak berbangga dengan frasa ' negara dahulu, barulah bangsa'.

Di negara ini, orang Cina lebih kuat mempertahankan kebudayaan, tatabicara, kesusasteraan dan amal ibadat dan ini telah dibolehkan dengan ihsan Melayu. Jika orang Melayu bersikap ultra-nasionalis seperti negara di sekeliling Malaysia di atas, nescaya mereka mendapat padah yang serupa dengan Cina di negara-negara tersebut. Jadi apa yang membuatkan mereka lebih kemalaysiaan dari sifat kecinaan mereka?

Namun tiada siapa yang dapat mengubah kebodohan DAP.


Whats wrong of being Chinese first Malaysian second when most our Chinese can,t compose a beautiful fun rhyme of pantun, reject assimilation, registrating chinese name and having zhong wen charachter everywhere. Some people are wandering on the lane of cheap old hypocrism just to get a hard hit right on their face. Previously, they wanted Bahasa Melayu to be called Bahasa Malaysia but it seems like they are chronically confused what Malaysia is at the very first place! There is no Chinese element in Bahasa Malaysia so it should be called Bahasa Melayu logically.

Remember, we can't tow this piece of land to somewhere in East Asia. So those enlightened Chinese should be sane enough to see that for Thailand, yes, they are Thailand first and Chinese the next. So do Chinese in the Philipines and Indonesia.

Here, in this country, while they are proud to retain much of their cultural pheriperal and paraphernalia, they are in fact, Chinese first, Malaysian second. Read that twice. Being in racial segregation without assimilation is a fact of race first, nation the next.

But nobody can stop DAP's stupidity.

2 ulasan:

hahn berkata...

Lim Kit Siang nak jadi Cikgu sambil promosi Malaysian Malaysia DAP iaitu satu pendirian yang bertentangan dengan perlembagaaan.

Dalam kemasyarakatan Barat ianya lebih kepada ketenteraman masyarakat itu sendiri secara luaran atau keseluruhan. Ianya tidak mengambil kira sikap peribadi ahli masyarakat itu. Ini di panggil peribadi atau 'hak persendirian'.

Samada ahli masyarakat itu penagih dadah, pengedar dadah atau lain lain kelakuan buruk itu adalah hak peribadi masing masing dalam lingkungan peribadi masing masing. Asalkan ahli masyarakat itu di luar adalah berkelakuan baik itu cukup memadai. Ini menggalakkan sikap berpura pura atau hipokrasi.

Dalam kemasyarakatan Islam ianya berbeza. Ianya bermula dengan kesempurnaan diri, unit keluarga seterusnya masyarakat. Ianya lebih memberatkan kesempurnaan individu terlebih dahulu sebagai unit kecil sebelum dapat menyempurnakan keluarga seterusnya masyarakat.

Oleh itu jawapan Muhyidin adalah benar mengikut pendekatan Islam sedangkan Cikgu Lim Kit Siang mahu jawapan di segi pendekatan Barat di samping memperjuangkan 'Malaysian Malaysia' yang jelas bertentangan dengan perlembagaan Malaysia.

Lim Kit Siang masih berpusing pusing di situ. Kepintarannya tidak lebih dari ini. Dia sudah menjalani jalan menurun dalam karier politiknya.

menculit hangit berkata...

silap kita byk sangat bagi peha kat depa, betis abis dah, peha pun dh hampir tinggal rangka..itu pun ramai lagi masih berkhayal..tak sedar diri tak sedar dek untung..skg marilah kita dgn segala senang hati sama2 tanggung sendiri..melayu ni mmg sikap dh mcm tu..nk ubah susah..rela pecah belah dari bersatu..mujur depa semua islam,ada juga panduan.. kalo tidak, aku tak tau nk kata, depa ni boleh sesat macamana..malu dgr ceramah dr riduan tee kat forum perdana tv1 mlm tadi..hang rasa tercabar tak? melayu mana tahu erti cabaran? kalo depa tahu apa itu cabaran, kita tak jd mcm ni skg..