Tuesday, January 04, 2011

Harga Minyak Dunia Kembali Naik Mendadak!

Harga minyak mentah menghampiri US$92 per barrel di Asia dalam dagangan Isnin di mana para pedagang sedang menilai sejauh mana kenaikan ini akan berterusan dan mencetus inflasi sehingga permintaannya kembali menurun sekaligus memperlahankan pemulihan ekonomi dunia.

Ini merupakan paras harga tertinggi dalam tempoh dua tahun.

Nilai ini merupakan kenaikan yang sememangnya di duga dan banyak negara telah mengambil langkah menaikkan harga bahan bakar tersebut.

Malaysia yang dijangkakan akan mula mengimport minyak mulai tahun ini kerana penggunaan yang melebihi pengeluaran akan berhadapan krisis harga minyak yang baru akibat kurangnya pemahaman kepenggunaan oleh masyarakat.

Sebagai negara pengimport minyak, Malaysia tidak mungkin lagi akan bertahan untuk mengekalkan harga petrol serendah hari ini kerana ianya merupakan langkah yang akan mengakibatkan negara muflis dalam tempoh yang sangat pantas.

Kenaikan harga minyak yang bersekali dengan status negara sebagai pengimport minyak, tidak dapat tidak menggambarkan bahawa harga bahan bakar untuk kenderaan akan naik dalam tahun ini melainkan trend kenaikan harga minyak dunia berubah menjadi sebaliknya.

Oil rises close to US$92 in Asia trade Monday

SINGAPORE: Oil prices rose to near US$92 a barrel Monday in Asia as traders mulled how high crude can go before it sparks inflation that slows demand and the global economic recovery.

Benchmark oil for February delivery rose 30 cents to $91.68 a barrel midday Singapore time in electronic trading on the New York Mercantile Exchange. The contract rose $1.54 to settle at $91.38 on Friday.

Oil traded in the $70 for most of last year before jumped to a two-year high above $92 in December on signs of strong crude demand in emerging economies such as China. Oil averaged $79.72 a barrel in 2010.

No comments: