Friday, January 21, 2011

Gambaran Salah Tentang Melayu Singapura?

Teman tak lah selalu ke Singapura. Tapi ada jugalah teman ke sana bertemu kawan-kawan teman. Bila teman tanya, kalau Singapura masih lagi dalam Malaysia, parti apa mereka pilih, mereka pantas menjawab UMNO! Demer kutuk Anwar Ibrahim sebagai bacul dan tak boleh memimpin.

Itu lah penangan dari Singapura. Maaflah posting jujur teman kali ini tak popular. Sebab menyanggah Tun M. Teman difahamkan, Bedok dan Geylang merupakan kubu kuat UMNO antara 1946 hingga 1965. Kawan-kawan teman berasal dari situ tetapi sekarang dah merata-rata. Tempines, Pasir Ris dan Bukit Batok, hasil penyusunan semula penduduk.

Masa teman kecik, teman selalu dimomokkan dengan kisah Melayu Singapura. Malang lah, terancam lah, hilang tanah lah. Tapi bila teman ke sana, jelas sekali, Melayu Singapura lebih beruntung dari Melayu Pulau Pinang. Adakah sama Singapura yang memiliki 14% penduduk Melayu dengan Pulau Pinang yang memiliki 41% penduduk Melayu? Sudah tentu tidak. Tetapi nasib siapa yang lebih malang?

Ini kerana walaupun perkampungan nelayan mereka dimusnahkan untuk pembangunan, perkampungan nelayan Cina juga turut menjadi mangsa. Dalam soal sosial, mereka amat takut jika pemerintahan mereka dilihat mengenepikan Melayu.

Teman sampai Woodlands pun disambut pegawai imigresen Melayu wanita tiga paku. Dia cakap Inggeris, teman cakap Melayu. Teman apa peduli. Last-last dia cakap Melayu. Tapi teman dapat lihat kawan-kawan teman pun kerja gempak-gempak jugak. Pakai kereta plet hitam jugak.

Teman rasa, tak payah nak bandingkan dengan Singapura. Singapura adalah negara pulau, negara bandar, dan pendapatan negaranya mencukupi untuk menyara semua penduduknya. Bukan semua Cina di Singapura kaya raya. Lihat saja pasar karat mereka berhampiran persimpangan Sungei Road dan Kelantan Lane. Daif juga. Melayu Singapura tak berniaga di pasar karat pun. Majoriti adalah Cina. kalau ada muka Melayu pun pendatang Indonesia. Situasi berbeza dengan Ipoh. Walaupun komposisi Melayu, Cina dan India di Ipoh sama dengan Singapura, orang Melayu yang menguasai pasar karat di Memory Lane.

Dalam bab pemerintahan dan ketenteraan kita boleh akui Melayu terpinggir secara kuantiti. Dan kita boleh melihat perkara yang seupa di Malaysia apabila kita berjaya melipatganda penduduk Melayu dan menjadikan orang Cina cuma 14% dari penduduk Malaysia. Hari ini orang Cina masih 28% dari penduduk Malaysia. Jumlahnya 6.5 juta.

Melayu Singapura kalau cuti ke Brisbane lah, Perth lah, Phuket lah. Kalau nak beli rumah apa susah, Iskandar kan ada. Singapura cuma tempat mereka cari duit jer. Mereka tak dipandang remeh oleh Cina di sana tak seperti Melayu di negara kita. Cina sesuka hati mengutuk Melayu.

Jadi janganlah melulu mengaburi penduduk Melayu di Malaysia ini dengan momokan yang mereka tidak pernah lihat. Kita perlu lihat sahaja di Kuala Lumpur, Ipoh dan Pulau Pinang betapa orang Cina, tanpa memerlukan pemerintahan, telah berjaya mengenepikan orang Melayu dari setiap sudut.

Tengok sahaja di Mont Kiara di Segambut , Sunway City di Tambun dan berlambak-lambak lagi di Pulau Pinang. Siapa yang menguasainya. Sebenarnya, kita tunduk kepada kapitalis Cina yang menyokong pembangkang atas nama menggerakkan ekonomi dan apabila Melayu terpinggir kita bagi gambaran yang salah mengenai Melayu Singapura. Ini tidak betul.

1 comment:

Anonymous said...

Hang kaji bende ni celah mane?? Syarikat besar2 di Singapura dimonopoli oleh cina. Melayu cume kuli jew. Lagi, cina singapore juga tindas cina malaysia. Kaji dalam2 lg k. Jgn dok samakan Malaysia and Singapore. F**K Singapore. Melayu singapore said, kalu gaji takat $2k, jgn mimpi nk hidup kt sane. Aaron Aziz pun cari makan dkt Malaysia sbb sane dieorg xbg muke. Silap2 Aaron Aziz jadi model spender jew. Kaji dulu sblom bercerite.