Thursday, September 13, 2012

Singapura Larang Pemuda Sabah Dan Sarawak Bekerja Di Republik Itu


JOHOR BAHRU: Rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas dibenarkan untuk bekerja di Singapura kecuali untuk lelaki dari Sabah dan Sarawak di mana had umur mereka telah dinaikkan kepada 35.

Peraturan baru telah dikenakan sebagai "hukuman pentadbiran" selepas peningkatan siri jenayah dan pergaduhan yang melibatkan pekerja Sabah dan Sarawak di republik itu.

Difahamkan bahawa beberapa pembunuhan berprofil tinggi yang melibatkan rakyat Sarawak dan Sabah di Ang Mo Kio Avenue, Kallang, dan juga Geylang pada tahun-tahun kebelakangan ini telah menyumbang ke arah peraturan-peraturan yang ketat.

Peraturan baru telah menyebabkan kesukaran untuk mematuhi undang-undang tersebut terutamanya golongan pekerja mahir dan khusus dari Sabah dan Sarawak untuk bekerja di sana.

Pekerja baru bawah 35 tahun telah dihalang dari masuk,  manakala mereka dalam kumpulan umur itu , yang sedang bekerja di sana, tidak dibolehkan memperbaharui permit kerja mereka selepas tamat tempoh dua tahun.

Presiden Gagasan Dayak Iban Bersatu Malaysia (GAIU)  Sai Malaka berkata walaupun perintah itu tidak dibuat rasmi oleh Kementerian Tenaga Kerja Singapura (MOM) , semua permohonan permit kerja oleh pemuda asal dari Sabah dan Sarawak di bawah umur 35 tahun telah ditolak secara automatik.

"Saya merasakan bahawa langkah ini adalah sangat melampau dan diskriminasi terhadap rakyat Sabah dan Sarawak," katanya.

Sai menambah bahawa dari Sarawak dan Sabah , hadirnya ramai pekerja mahir terutamanya dalam sektor minyak dan gas, perkilangan dan penyelenggaraan kilang.

Beliau berkata sejak peraturan tersebut berkuatkuasa, ramai pemuda Sarawak dan Sabah yang tidak  dapat untuk bekerja di Singapura telah memilih untuk bekerja di kilang-kilang di Johor, terutamanya di sekitar Pasir Gudang.

"Nasib baik kerajaan membangunkan hab minyak dan gas di Pengerang  di sini. Projek itu kini menyediakan kerja yang amat diperlukan bagi pekerja-pekerja yang kini menganggur, " katanya kepada The Star semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Perpaduan, Sumber Manusia, Sains, Teknologi dan Inovasi Johor, M. Asojan berkata bahawa mereka juga menyedari akan isu ini dan menggesa rakyat Sabah dan Sarawak yang tidak dapat masuk ke Singapura untuk mengisi sehingga 42,000 pekerjaan dalam pelbagai industri di Johor .

Sementara itu, seorang jurucakap daripada MOM mengesahkan bahawa Singapura telah mengetatkan dasar yang mengawal pengambilan dan pengekalan tenaga kerja asing dalam beberapa tahun kebelakangan ini untuk menyederhanakan pertumbuhan tenaga kerja asing serta untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi yang didorong oleh produktiviti.

Beliau berkata bahawa tenaga kerja asing dari semua sumber yang diperlukan untuk memenuhi pelbagai kriteria untuk melayakkan diberi pas kerja.

"Kami akan terus untuk meluluskan atau memperbaharui pas kerja pekerja dari Sabah dan Sarawak yang didapati layak dan sesuai untuk bekerja di Singapura," kata jurucakap MOM.

Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Singapura Datuk Md Hussin Nayan berkata bahawa semasa pilihan raya di Singapura, salah satu daripada isu-isu yang dibangkitkan adalah bilangan pekerja asing yang tinggi di sana dan kerajaan republik tersebut telah mengambil langkah-langkah untuk menangani isu itu dengan meminimumkan pengambilan pekerja tidak mahir. - The Star

No comments: