Monday, April 22, 2013

Kisah Sebenar 'Sabah Nak Hilang' : Jeffery Kitingan Halau Semua Parti Dari 'Malaya' Keluar Sabah - Maksudnya?




Dibawah ini pula ialah petikan blog www.mosepa.com :


Kepada semua warga Sabah, yang menggelarkan dirinya anak kelahiran Sabah, Negara Sabah... Sekarang, pemimpin kita sudah bersuara dan memanggil kita untuk semua bersatu dalam memperjuangkan perjuangan yang sepatutnya diperjuangkan oleh pemimpin kita sekian lamanya. Sekarang, sudah tiba untuk kita memberikan sokongan penuh kepada beliau dalam memperjuangkan masa depan Sabah melalui pemerintahan baru sacara menyeluruh yang mana sistem pentadbiran akan dirombak sepenuhnya.


Melalui Kerajaan Baru yang akan dibentuk oleh Parti Pimpinan Datuk Dr.Jeffrey G.Kitingan, beliau akan mengembalikan status Sabah sebagai sebuah NEGARA yang telah bersama-sama dengan Negara Sarawak, Negara Singapura (telah dikeluarkan daripada Persekutuan) dan Negara Persekutuan Tanah Melayu dalam membentuk Negara Persekutuan Malaysia. Walau bagaimanapun, Persekutuan ini sebenarnya telah GAGAL berfungsi kerana perjanjian yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia yang ditandatangani di London pada 9 Julai 1963 telah GAGAL dilaksanakan sepenuhnya! Selain itu itu, Kerajaan Malaya yang bertopengkan Kerajaan Persekutuan telah menindas Negara Sabah dalam semua aspek seperti aspek Sosial, Ekonomi dan Politik. Perkara 20 Perkara tidak dipatuhi,dihormati malah dilanggar dengan sengaja.

Dibawah kerajaan baru ini juga, Negara Sabah akan bakal mempunyai Perdana Menteri Sabah yang pertama dalam sejara Borneo Utara iaitu Dr.Jeffrey G.Kitingan. Dibawah Pentadbiran Perdana Menteri Sabah, akan diwujudkan Kabinet Menteri dan Gabenor Wilayah yang akan menjalankan Pentadbiran mengikut Negeri. Kedudukan teratas iaitu Yang Di-Pertua Negara akan dikembalikan semula sebagai Ketua Negara yang menjadi Simbol Kestabilan Politik Sabah. Selain itu, Kerajaan Negara Sabah bakal mempunyai Parlimen Sabah (DUN) dan dibawahnya ialah Council Wilayah. Kerajaan Baru Negara Sabah juga akan mempunyai Ketua Setiausaha Negara dan dibawahnya ialah Setiausaha Wilayah.

Gambar diatas pula menunjukkan Pentadbiran Tempatan Sistem Kerajaan Sabah yang mana yang teratas ialah Tuan Yang Terutama Yang Di-Pertua Negara. Selepas itu, ia terbahagi kepada Pentadbiran Wilayah dan Pentadbiran Daerah, Setiausaha Wilayah dan Urusetia Wilayah dan Ahli-ahli Konsul Wilayah.

Kerajaan Baru dibawah Pentadbiran Parti Reformasi Negeri (STAR) melalui pimpinan Datuk Dr.Jeffrey G.Kitingan akan menaikkan status bahagian iaitu lima bahagian yang dikenali sebagai Bahagian Kudat, Sandakan, Tawau, Pedalaman dan Pantai Barat akan dinaikkan statusnya sebagai Negeri. Dalam erti kata lain, Sabah bakal mempunyai 5 buah Kerajaan Negeri yang dikenali sebagai Negeri Marudu, Negeri Kinabatangan, Negeri Segama, Negeri Trusmadi dan Negeri Kinabalu seperti gambar yang ditunjukkan diatas ini.
Labuan pula akan diambil semua oleh Kerajaan Negara Sabah kerana penyerahan Labuan kepada Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur tidak melalui proses undang-undang yang sah. Penyerahan Labuah juga tidak melalui referendum antarabangsa. Rakyat Labuan tidak ditemu duga sama ada bersetuju untuk dimasukkan dibawah pentadbiran Kerajaan Persekutuan Kuala Lumpur. Dan penyerahan Labuan oleh Ketua Menteri pada masa itu iaitu Harris Salleh yang memimpin Kerajaan Berjaya telah menyerahkannya kepada Persekutuan Kuala Lumpur yang pada masa itu Mahathir merupakan Perdana Menteri "Malaysia".

Kesimpulannya, dibawah Kerajaan Baru Negara Sabah, Sabah bakal membentuk 7 Buah Kerajaan Dalaman kerana Wilayah Persekutuan Sabah juga akan diwujudkan. Dengan terbentuknya 7 buah kerajaan dalaman ini, maka ini akan memberi SATU HARAPAN YANG PASTI BAHAWA MASA DEPAN SABAH TERJAMIN! Sistem Kabotaj akan dihapuskan kerana ia merugikan Kerajaan Sabah. Sabah juga boleh berhubung dengan mana-mana Negara Luar untuk tujuan perdagangan dan juga pengukuhan politik. Sabah juga bakal mempunyai satu Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri (Ministry of Home Land Security) dan Polis Kerajaan Negara Sabah bakal dibentuk untuk menjaga kestabilan dan keamanan. Dengan terbentuknya 7 buah Kerajaan Dalaman ini, maka Pentadbiran Sabah akan menjadi sangat cekap dan lancar. Proses Pertumbuhan Ekonomi akan berlaku sangat pantas kerana Sabah akan mengamalkan Perdagangan Bebas seperti Negara Singapura. Pecutan ekonomi ini bakal memberi satu berkat yang melimpah-limpah tanpa henti kerana Minyak dan Gas Asli Sabah akan diambil alih oleh Kerajaan Negara Sabah. Sabah akan membina Pusat Penapisan Minyak Petroleum dan Gas Asli serta mampu untuk mengeskport ke Negara Luar seperti Singapura, Filipina, China, South Korea, Japan, Indonesia, Malaya dan seumpamanya.

Maka dengan itu, marilah kita memberikan mandat penuh kepada Kerajaan Parti STAR untuk membentuk Kerajaan. Keluarlah beramai-ramai untuk mengundi. Kepada Generasi Muda, Generasi Y, anda yang sedang belajar dan juga yang mempunyai kelayakan akan diserapkan masuk kedalam Kerajaan Baru. Dijangkakan bilangan Generasi Muda yang menganggur sekarang pun tidak mampu untuk mengisi kekosongan jawatan yang tersedia. Ini membawa maksud bahawa Generasi masa hadapan tidak akan mempunyai masalah pekerjaan kerana pekerjaan itu menanti untuk diisi. Bangsa Sabah yang berada di Luar Negara sekian lama diminta untuk kembali ke Tanah Air untuk berkhidmat kepada Bangsa, Agama dan Negara untuk bersama-sama membangunkan Bangsa Sabah yang terdiri lebih daripada 37 suku etnik. Marilah kita Bersatu dalam merealisaikan Negara Impian yang selama ini kita inginkan. Cukup Sudahla selama 50 Tahun kita Merdeka tetapi selama itu jugalah kita dijajah dan diperbodohkan. 

Bangunlah Bersatu dan ketepikan sengketa peribadi dan berjuang bersama untuk menjayakan Misi Negara kita iaitu"SELAMATKAN TANAH AIR KU SABAH!!!"

17 comments:

Anonymous said...

Woh..menarik nih..JANGAN LUPA BAHH..KIRAM JADI SULTAN SABAH..BAHH.Aku rasa Jeffry ni dh gila macam Aljub jugak...Ini semua pasal minyak yg dianggar bertrillion tong.Abg dia Pairin relax je..sbb dia tau bukan senang nak tadbir negara.Tengok ajelah apa dh jadi dengan "Pakatan" dh tak sepakat.Itu baru rebut kerusi belum lg rebut jawatan Menteri atau PM. Ini mimpi2 indah org GILA JE NIHHH.

Anonymous said...

Mabuk itulah gilak kah.. ingt org islam di sabah mau kah jeffry nie jdi ketua.palui jak. Sudah2 lah mimpi tu..daripada bertytkan si jefry bagus aku pilih sultan brunei, raja bolongan or sultan sulu. Hahah

Anonymous said...

Kalau mau sabah huru-hara coba la...BT

Anonymous said...

nanti sabah boleh import pengganas2 sulu jadi polis/tentera utk menjaga sabah.. boleh ke..
rasa2nya tak sampai sebulan, kiram rampas sabah pulak..

ini lah pemimpin yg akan merosakkan sabah dan rakyat sabah...

Anonymous said...

jeffery...gila babi keluaran havard...senang ja cakap keluar sabah macam semua orang sabah setuju idea bahalolnya...konon mcm singapura...sabah tak macam singapuralah..pi..bangang havard....lain kali lah ba...jeff...talampau sudah kau ni

Anonymous said...

orang sabah yang ratusan ribu dan beranak pinak di semenanjung...nak kasi balik kah...jeef the havard bangang...mou kasi karaja di kilang ambuyat...kahkahkah...otak dah biul ...

مهمد شفاريز said...

Korang tahu tak,?

pong pang pong pang dalam perlimen.. sudahnya GST 6% berjaya diluluskan akhirnya.. siapa yang beria ia luluskan? Be End....So FAKTA parlimen menunjukkan.. sekiranya BN memenangi PRU13.. maka GST 6% akan dilaksanakan serta merta..sebab sudahpun diluluskan.

Siapa si Idris Jala ni?
Beliau nama Macam Melayu Islam.. Tetapi beliau ni KAFIR.. agamanya Kristian..Beliaulah yang membawa masuk kitab Injil bahasa melayu.. ini FAKTA.. Buku tersebut masuk ke Pelabuhan Klang.. dan KDN dibawah umno iaitu Nazri Aziz MELULUSKAN buku berkenaan....Namun apa yang berlaku?PAS dituduh mempergunakan nama Allah.. sakan puak2 khaldai LemVUNNO nio berdemo marahkan PR..Yang bawa masuk.. yang meluluskan semua ni relek jer MENIPU KORANG.. yg korang pulak berpeluh peluh berdemo tengah panas kena tipu bulat bulat!!

Kan ke bodoh namanya?

Anonymous said...

Kamu buduh ka apa. C ipoh malay ni pun buduh jga. Klau kau tidak tau apa2 pasal d sabah x payah mau bg keluar ni cerita. Kau tidak tau susah kami d sabah mcm mana. Byk sudah tanah org kampung kana tipu oleh bn. Org tempatan lg kana tindas.Semua or bn pun samseng2 disana. Jgn ikut suka saja main copy n paste. Pasal ic tu siapa punya kerja klu bkan bn jga. Mcm bangsa dpt ic sana.Sanang2 saja dapat sampai tu bugis , tu om , tu pelipin skijap saja dpt ic , kami yg takut tvgal d sabah skrg. Tu lahad datu tu lg. Ingat semua org sulu ka yg beperang. Ada jga yg ada ic. Mcm mana ada ic tu pandai la kamu pikir.kau mau cover lg itu bn. Siapa lg mau bg salah, siapa yg perintah sabah masa tu. C jeffrry kitingan tu org kadazan la buduh2, kmu ingat dia ska ka saama tu pelipin, sial la kmu mau bg kait2 dia sama suluk lg. Jgn sabab kau mau bg bn manang d sabah kau buat macam ni sama kami ipoh malay. Kalau gara2kau punya cerita ni dapat hasut ramai org sabah undi bn sampai bn menang ,kmi x bg maaf kau sampai bila2. Biar kau tanggung semua. Kalau x tau jgn pandai2. Sy ni bukan sukung siapa2 tp kami la yg jd mangsa disini. Kasianlah sama kami. Kami pun ada anak bini jg. Tanah kami tida sudah. Kau mau tulung ka?

Yg sedih

IPOH MALAY said...

aku mau tulung, aku buli kasi otonomi. aku buli halau semua parti dari semenanjung. tapi aku tak buli bah kau keluar. ada sebabnya. fahami itu.

yang ikhlas

Anonymous said...

Bkan kmi mau mara kau tp ada sesetengah berita tu tidak ngam untuk kau siarkan. Cerita ni bkan betul. Mcm ni bulih buat rakyat sabah begaduh. Parti semenanjung bkan kmi x terima tp kmi byak sudah sengsara. Apa yg kmi dapat x setimpal dgan parti semenajung ambil dri kmi. Maksud sabah mau hilang tu bkan kmi mau kluar dri malaysia, kmi cuma mau hak yg patut kmi dapat. Tlung paham keadaan kmi. Mcm2 sudah kena janji tp apa pun tiada.

Anonymous said...

agong malaysia yang jadi 'sultan' sabah

Anonymous said...

Betul tu...Lagipun jawatan pemimpin negara sabah ialah Yang Dipertua Negara Sabah.Bukannya Presiden Sabah.Kiram pun memerintah di peringkat yang bawah.

Anonymous said...

20 perkara yang dituntut semuanya keluar tajuk kecuali berkenaan dengan imegresin
Berikut perkara besar yang wajib dituntut untuk sabah kekal atau menuntut sabah sebagai sebuah negara
1PERTAHANAN
Sabah perlu menuntut ataupun mengekalkan polis tentera atau apa apa yang berkaitan dengan pertahanan bukannya menggunakan tentera dan polis negara lain seperti malaya.
Tiada negara di dunia ini yang menggunakan tentera dan polis negara lain
2 KAD PENGENALAN
Bukanya sama dengan kad pengenalan malaysia tiada negara di dunia ini kad pengenalannya sama dengan negara lain
3 matawang
Mempunyai matawang sendiri bukannya sama dengan negara lain seperti malaya
4 jumlah kerusi parlimen
bukannya termasuk dalam 222 kawasan parlimen malaysia
Walaupun bertaun taun untuk mengemukakan cadangan tetapi perkara besar tersebut tak disebut langsung ini bermakna sabah bukan mengekalkan negaranya malah menjurus kepada tuntutan sebagai sebuah negeri.

Anonymous said...

20 perkara yang dituntut semuanya keluar tajuk kecuali berkenaan dengan imegresin
Berikut perkara besar yang wajib dituntut untuk sabah kekal atau menuntut sabah sebagai sebuah negara
1PERTAHANAN
Sabah perlu menuntut ataupun mengekalkan polis tentera atau apa apa yang berkaitan dengan pertahanan bukannya menggunakan tentera dan polis negara lain seperti malaya.
Tiada negara di dunia ini yang menggunakan tentera dan polis negara lain
2 KAD PENGENALAN
Bukanya sama dengan kad pengenalan malaysia tiada negara di dunia ini kad pengenalannya sama dengan negara lain
3 matawang
Mempunyai matawang sendiri bukannya sama dengan negara lain seperti malaya
4 jumlah kerusi parlimen
bukannya termasuk dalam 222 kawasan parlimen malaysia
Walaupun bertaun taun untuk mengemukakan cadangan tetapi perkara besar tersebut tak disebut langsung ini bermakna sabah bukan mengekalkan negaranya malah menjurus kepada tuntutan sebagai sebuah negeri.

Anonymous said...

Alehh.. kenyataan Ini betul2 tdk ada logiknya. DDJK berkelulusan tinggi, punyai pengalaman dan sikap diri yg telus. Klu dia jdi pemimpin Negara Sabah tdk hairan la. Tapi bukan bermakna dia beria ia nak jdi ketua Negara Sabah. Tdk Mustahil selesai tugasnya menuntut hak sebenar, dia akan memberi peluang kepada Rakyat sabah yg tulin dan boleh dipercayai.Sya tdk percaya dia melakar sendiri pentadbiran negara sabah tanpa menghirau perbincangan dan pendapat pihak lain. Agak mustahil..... mungkin penasihat dari Negara maju yg berkaitan juga diperlukan dan bukan sewenang wenangnya DDJK dgn pendapat beliau sendiri.

Anonymous said...

Penyusunan Pentadbiran sebagai sebuah Negara bukanya sesenang seperti kenyataan si Ipoh Malay. Sepertimana Lee Kwan yew mentadbir Singapura selepas tarik diri dari pembentukan Malaysia. disamping kebijaksanaanya Beliau juga meminta nasihat antarabangsa bagi pengurusan pentadbiranya dari segi sosial, politik dan lebih-lebih lagi pembangunan ekonomi, maka dengan pengalaman itu jga beliau meneruskankan langkah2 memajukan Negara Singapura. Cuba lihat la hasil nya... megah maju Singapura. Bangga dgn pemimpin yg bijaksanaan dan mengambil kira kepentingan rakyatnya.
Jd dgn itu berhenti lah mengada adakan cerita dongeng itu.

Anonymous said...

Bodoh ka apa yg berkata kiram dan tenteranya merampas Sabah dgn begitu senang. weii ingat sejarah siapa penaung kita oii. Fikir pihak tertentu berdiam diri ka. Ada kuasa besar masih menaung bekas tanah jajahanya la.