Tuesday, February 18, 2014

MAS rugi RM1.17 billion tahun lepas


Kuala Lumpur - syarikat penerbangan Malaysia iaitu Malaysia Airlines mengalami kerugian yang besar. Sepanjang 2013 lalu , syarikat penerbangan itu mengalami kerugian sebanyak RM 1.17 bilion , atau kira-kira Rp 3.5 trilion .

Dalam empat suku berturut-turut pada tahun 2013 , syarikat penerbangan itu mengalami kerugian. Kerugian pada tahun 2013, sehingga 3 kali ganda kerugian pada tahun 2012 yang mencapai RM 433 juta.

Kerugian pada tahun 2013, ini adalah disebabkan oleh kejatuhan nilai ringgit berbanding dolar , kos tinggi bahan api, dan juga kenaikan kos syarikat.

" Memasuki 2014, Malaysia Airlines meramalkan persekitaran perniagaan yang masih mencabar untuk diramalkan dengan harga yang tinggi bahan api , turun naik dalam kadar pertukaran , dan persaingan yang ketat, " kata Malaysia Airlines dalam satu kenyataan kepada bursa saham di Malaysia , seperti yang dilaporkan oleh AFP pada hari Selasa (18 / 02 /2014 ).

Pada tahun 2013 itu, syarikat penerbangan itu memperoleh hasil sebanyak 15.1 bilion ringgit, meningkat 10 % berbanding 2012. Bilangan penumpang juga meningkat hampir 30 %. Tetapi perbelanjaan penerbangan naik 10% kepada 14.9 bilion ringit di tengah-tengah harga bahan api yang tinggi .

" Dengan pasaran yang semakin meningkat, Malaysia Airlines akan meningkatkan keupayaan, untuk menjadi pemain utama ," kata Ketua Pegawai Eksekutif Ahmad Jauhari Yahya. - DETIKFINANCE

2 comments:

Anonymous said...

assalammualaikum saudara ,

> izinkan saya mengadu nasib pada saudara mengenai perkhidmatam syarikat penerbangan MAS.

>saya bakal melangsungkan perkahwinan pada 7/6/2014( cuti sekolah-saya paham tambang mahal sikit dan cepat naik) dengan orang dari sabah. sudah tentu saya dan keluarga memerlukan perkhidmatan pernerbangan

>tetap memilih MAS atas dasar syarikat glc negara, walaupun harga sedikit mahal dari airasia(ceo yang anti utusan) dan malindo

>pertama , beli tiket untuk bakal bapa mertua dan adik ipar datang ke kuala lumpur RM1004 pada13/6/2014 (no ruj W1FJM).pihak MAS telah mengenakan cas dua kali kepada saya,menyebabkan kad kredit mencapai limit, tidak dapat beli tiket untuk keluarga saya pergi ke kota kinabalu.

> bila diadukan pada MAS mereka just suruh saya tunggu 2 hingga 3 hari bayaran akan dikembalikan, bila sudah 2-3 hari telifon lagi, tetap jawapan yang sama,akhirnya setelah lebih 4 kali telifon saya terpaksa tunggu hingga1/12/2013 baru duit itu dipulangkan pada kad kredit.

>pada 1/12/2013 (setelah duit dikembalikan) tambang sudah naik untuk keluarga saya pergi ke kota kinabalu.

> terpaksa tambah duit dalam kad kredit untuk beli tiket keluarga saya dari kl ke kota kinabalu pada 6/6/2014, 9am.total RM2880.(bukan jumlah yang sikit bagi saya)

>apa yang mengejutkan saya tidak dapat nombor pengesahan dariMAS, dan yang lebih penting duit telah dipotong dari kad kredit,

> saya telifon MAS,setelah hanpir sejam menunggu , baru disambungkan pada operator.(saya paham syarikat terbaik pasti punya ramai pelanggan hingga terpaksa berbaris untuk dilayan).

>bila saya adukan masaalah saya, jawapan yang saya dapat ialah "booking encik reject, walaupun kad kredit sudah dipotong, tapi dalan sistem kami booking tidak berjaya,encik kena tunggu 2 hingga 3hari ,MAS akan kembalikan duit encik, saya tak boleh buat apa-apa"........... perasaan saya?.

>saya pasrah dan saya tahu operator tersebut hanya akan bagi jawapan yang standard(lebih baik bagi mesin yang jawap).penat kalau hendak bergaduh, jadi saya minta nombor aduan saya..mereka masih ulang jawapan yang sama.walaupun saya tegaskan saya ingin membuat aduan rasmi. saya tetap tidak dapat nombor aduan saya, cuma nama operator tanpa nama bapa yang diperolihi ,Azizi

>maknanya sia-sia saya menaikkan bil telefon saya,tanpa mendapat sebarang jawapan yang memuaskan,apatah lagi membuat sebarang aduan..tiada maknanya saya menelifon talian 1300883000. jika hanya untuk jawapan tunggu 2-3 hari( saya yakin lebih seminggu).untuk membuat aduan pun tidak dilayan.

>saudara , saya buntu, dalam masa setengah bulan saya terpaksa melayan dua kali kerenah syarikat gergasi negara dalam mendapatkan layanan sebagai pelanggan,

>situasi saya sekarang,,,1).tiada duit untuk beli tiket untuk keluarga,2). bakal menunggu dan termenung 2-3 hari(saya yakin lebih seminggu).3). terpaksa beli tiket yang bakal naik (takkan nak kawin bulan puasa kut, baru ada tiket murah).4). aduan sikerdil yang takkan dilayan oleh sang gergasi.5). masih lagi termenung

> harapan saya, bolehlah kiranya saudara panjangkan masaalah saya ini kerna saya begitu naif dalam mengadukan masaalah. dan tidak tahu saluran yang betul jika hendak membuat aduan.,bukan niat untuk memburukkan syarikat gergasi pernerbangan terbaik dirantau ini, apatah lagi membandingkan dengan syarikat warna merah.
saya juga berharap ini bukan salah satu cara pilihan syarikat gergasi ini menurunkan nilai 'keuntungan' bagi tahun mendatang. mungkin harapan semua pembayar cukai seluruh negara.

yang benar,
insan kecil
akta zainuzzaman mohd saimi
0162179117
akta_zaman@yahoo.com.sg

Anonymous said...

Saya juga pelanggan yang memilih MAS untuk semua destinasi. Setakat ni saya tak ada masalah dengan penempahan tiket secara on-line dan juga pembayaran kad kredit. Namun begitu setelah membaca masalah di atas saya sudah mula rasa risau takut kalau keadaan yang sama menimpa diri.

Saya bersimpati dengan nasib saudara di atas.......diharap pihak MAS dapat beri jawapan yang boleh mengembalikan keyakinan para pembaca blog ini terhadap perkhidmatan MAS.