Monday, July 08, 2013

Kesan Boikot: Oldtown White Coffee Segera Dapatkan Sijil Halal Selepas 6 Tahun


Oleh kerana pemboikotan produk DAP mendapat sambutan yang menggalakkan, baru sekarang OTWC mendapatkan Sijil Halal bagi produk makanan mereka. Ini bermakna selama ini Melayu 'town' yang berasa standard melepak di OTWC menyuap makanan yang belum tentu halal ke mulut mereka.

Masa yang mereka ambil untuk mendapatkan sijil halal ini ialah 6 tahun selepas isu makanan mereka tiada Sijil Halal digembar-gemburkan. Malah, Pengerusi DAP Perak yang dikatakan pemilik bersama OTWC pernah menyindir umat Islam di negara ini "minum kopi pun kena ada sijil halal?"

Apapun, pensijilan kerana terngadah selepas terhantuk ini tidak mungkin memberi makna sangat jika umat Islam berterusan bertindak bijak dalam memilih apa yang perlu disuapkan ke mulut mereka untuk dijadikan darah daging. Pemboikotan tidak mungkin terhenti. Apatah lagi untuk perniagaan yang berkait dengan DAP.

Oldtown White Coffee terima sijil halal

PETALING JAYA 8 Julai - Masyarakat Islam di Malaysia dan Singapura yang gemar menikmati kopi dan makanan di Oldtown White Coffee boleh menikmatinya tanpa waswas kerana rangkaian kafe itu telah memperolehi sijil halal.

Di Semenanjung Malaysia, 168 kedai Oldtown White Coffee telah diberi sijil halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sementara di Singapura, Majlis Agama Islam Singapura telah membuktikan bahawa semua lapan cawangannya di republik itu adalah halal.

"Kami mahu mengembangkan asas pelanggan Islam kami kerana sebelum ini, 80 peratus daripada pelanggan kami di Malaysia terdiri daripada bukan Muslim.

"Kini, semenjak jenama kami telah di iktiraf oleh Jakim sebagai halal, kami berharap untuk menarik pasaran masyarakat Islam pula," kata Pengarah Eksekutif Oldtown White Coffee Bhd., Clarence D' Silva pada satu sidang media hari ini.

Beliau berkata, cawangan di Malaysia Timur akan mendapatkan sijil halal mereka tidak lama lagi.

Mengenai rancangan pengembangan syarikat, beliau berkata Oldtown White Coffee akan membuka antara 20 hingga 30 cawangan menjelang akhir tahun di Malaysia.

Oldtown White Coffee pada masa ini mengendalikan 29 cawangan di China dan Indonesia. - BERNAMA

11 comments:

Anonymous said...

ambik la sijil apa kejadah apa ko nak pun, smpai kiamat aku x makan minum kat old town white coffee cina.

Anonymous said...

tobat lahom x akan jejaknan kaki kat kedai ni.lebih rela minum air paip

Anonymous said...

Aku rela minum kopi tahi musang dari minum kopi kt old town white coffee ni..

Anonymous said...

Teringat aku kat air bangkai cina taiping spritzer...

IPOH MALAY said...

saya meraikan tahun ke 5 tak jejak OTWC.. ayuh!

Anonymous said...

Emmmmm... Bagus cina nie, mereka dah mula paham halal haram semenjak berkawan Ngan pas... Tahniah ku ucap kan..

Anonymous said...

Nasib baik dia bekawan ngan pas... Tengok lah cina yg berkawanngan umno, judi ekor pun dah lesen halal.. Lagi le teruk

IPOH MALAY said...

bila dikata org PAS dok dalam majlis minum arak ngan DAP, tau apa org cina kata.. tengok, ini PAS kita berjaya putar dia..UMNO mana boleh ini macam.. sebab? org PAS je boleh buat fatwa suika hati mak bapakmoyang atuk dia. org pasje bleh terima syiah ajaran sesat etc.. hasilnya wujudlah keturunan mcm miker.. hehe

teman rasa, anak2 miker bengap sampai mati dapat org tua mcm miker

Anonymous said...

Anon 8 Julai 2013 9:04 PTG..

Ko xyah la nak sembang mcm baik sgt..kilang beer kt Selangor tu pun x tutup2 jgk.. xkan Pas bagi lesen halal jugak kot..

NENEK KO LA...!!!!

Anonymous said...

err..bukan ke dulu ada kes jumpa kaki katak kat dalam makanan old town ni..sah pengotor tahap babi..

anti-CinaKiasu said...

Dia ambik lah lesen halal dari arab Saudi pun,tak kan aku makan kat kedai cina DAPpigs ni. Banyak lagi kedai melayu yang aku boleh support.