Khamis, Ogos 03, 2017

Tidak akan berlaku reformasi politik menyeluruh selagi Mahathir bebas bermain wayang

Selagi Mahathir Mohamad masih bebas bermain opera, selagi itulah reformasi politik Malaysia tidak akan berlaku. Merujuk kepada negara Indonesia yang reformasi politiknya sejak 1998 jelas membawa kepada keterbukaan, kebebasan bersuara dan cetusan idea-idea bernas bagi kemajuan anak bangsa, malah memperkental semangat nasionalisma dan cinta negara. Tetapi di sebalik itu, apakah yang dilakukan oleh negara tersebut terhadap pemimpin pra-reformasi? Diheret ke mahkamah bagi menjawab pertuduhan-pertuduhan rasuah. 

Indonesia juga tergolong dalam Asian Economic Tiger pada pertengahan dekad 90an. Bukan hanya Malaysia seperti pendedak fikirkan. Semasa zaman Soeharto, harga makanan masih terjangkau, nilai rupiah masih kuat, tentera Indonesia megah memerangi puak pemisah di Aceh, Timor Timor dan Papua, pencakar langit mula berdiri di Jakarta dan 200 juta rakyatnya ketika itu merasai kemakmuran walaupun kebebasan dibungkam. Satu pendekatan yang memang dipelajari oleh Mahathir dan diterapkan di Malaysia.

Tetapi, tidak ada nostalgia tak tentu hala rakyat Indonesia ke atas pemerintahan Soeharto seperti mana rakyat negara ini bernostalgia dengan pemerintahan Mahathir dengan hanya melihat hasil-mahsul perbelanjaan billionan wang yang menjadi ikon 22 tahun pemerintahan Mahathir Mohamad.

Pesawat N250 buatan Indonesia tahun 1995, antara hasil pemerintahan Soeharto.



Senin 03 September 2012, 21:09 WIB

Ziarahi Soeharto, Mahathir: Kami Pasangan Pemimpin yang Serasi

- detikNews

Solo - Mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad, berziarah ke makam mantan Presiden Soeharto di Astana Giribangun, Karanganyar. Menurut Mahathir, Soeharto dan dirinya adalah pasangan pemimpin yang serasi. 

Selama bergaul sebagai dua pemimpin dua negara bertetangga, sang mantan orang kuat dari Malaysia itu banyak mendapatkan ilmu dari mantan orang kuat dari Indonesia tersebut.

\\\"Kami berdua pasangan pemimpin yang serasi di ASEAN. Kami sering berunding untuk menetukan kebijakan di ASEAN. Terkadang saya meminta saran kepada Pak Harto, bagaimana menjadi seorang pemimpin yang disukai oleh rakyatnya,\\\" demikian disampaikan Mahathir kepada wartawan di sela-sela kehadirannya di Astana Giribangun untuk ziarah kepada Pak Harto, Senin (3\/9\/2012).

Dia lalu menyampaikan pujian-pujiannya terhadap pribadi dan keberhasilan Soeharto selama memimpin Indonesia dan pengaruhkan terhadap ASEAN. Selain mampu menciptakan kestabilan di tingkat regional, Mahathir menilai Soeharto menghasilkan banyak produk pembangunan yang menguntungkan rakyatnya. Baca lagi


Tatkala sesudah Soeharto digulingkan, presiden Indonesia selama 33 tahun itu berdepan siasatan rasuah dan kleptokrasi melibatkan jumlah USD 15 billion hingga USD 25 billion. Tidak seperti pemimpin dunia lain yang menjauhi sosok pemimpin yang terjebak skandal rasuah dan bersikap tidak banyak komen, Mahathir lain pula ceritanya. Adakah keserasian, kekaguman dan pengakuan Mahathir bahawa Soeharto adalah gurunya turut bersangkutan dengan amalan-amalan korupsi dan kleptokrasi yang dipertuduhkan ke atas Soeharto?


Jumat , 04 Juli 2014, 00:57 WIB

Soeharto, Diktator Terkorup Sedunia Abad ke-20

Rep: C87/ Red: Citra Listya Rini

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA -- Mantan Presiden Soeharto ditempatkan sebagai Presiden terkorup sedunia berdasarkan temuan Transparency International 2004 dengan total perkiraan korupsi sebesar 15-25 miliar dolar AS.

Karena itu, Koalisi Mayarakat Sipil Melawan Lupa menyatakan menolak calon presiden (capres) yang mendukung pemberian gelar pahlawan kepada mantan Presiden Soeharto. Salah satu kasus korupsi besar yang dilakukan Soeharto yakni penggunaan Dana Reboisasi Departemen Kehutanan dan pos bantuan presiden. Baca lagi


Maka dengan itu, apakah yang dimaksudkan oleh Mahathir Mohamad dengan keserasiannya bersama Soeharto? Bersama serasi mencipta jalan bagaimana untuk mengklepet wang negara melalui kaedah-kaedah yang selamat dan licik? 

 Apa pula yang dimaksudkan oleh Mahathir apabila dia memuji keberhasilan Soeharto - sebuah bayangan bahawa tidak apa andai mengklepet billionan asalkan rakyat merasa beruntung. Beruntung apakah yang dirasakan oleh rakyat Indonesia sepanjang pemerintahan Soeharto selain kata-kata identikal dengan marhaen bodoh ekonomi di Malaysia - kos sara hidup terlalu tinggi. 

Keserasian Mahathir dan Soeharto tidak mencerminkan kebenarannya di dunia sebenar. Soeharto meninggal dunia pada 27 Januari 2008, 10 tahun selepas digulingkan, ketika masih dibicarakan. 

Mahathir pula menggunakan segala wayang operanya, terlepas dari apa-apa pertuduhan pembaziran wang rakyat dengan projek-projek merugikan dengan mencipta bentuk penswastaan yang menguntungkan kroni-kroni selama dua dasawarsa malah, sepanjang Soeharto dibicarakan, Mahathir masih berpeluang mengatur perjalanan perniagaan dan survival politik anak-anaknya.

Pertumbuhan ekonomi Indonesia dan Malaysia 1982 hingga 1997. Menyebut dasar-dasar Mahathir sebagai penyumbang kepesatan ekonomi adalah dangkal kerana pertumbuhan pesat ekonomi pada tahun 1990an adalah bersifat serantau.

Tiada ulasan: