Tuesday, May 07, 2013

Akibat Terlepas Cakap, Perak Dikuasai UMNO


"No Chinese in Perak will vote BN" adalah perkataan yang didengari sejak 2009. Sejak itulah pejuang dunia maya yang nampak di Perak, berusaha memastikan undi orang Melayu di Perak dipinjamkan kepada UMNO sebanyak mungkin.

Mimpi ramalan DAP kembali merajai negeri akhirnya tidak menjadi kenyataan atas usaha ini.

Rupa-rupanya bukan orang Cina di Perak sahaja, malah orang Cina di seluruh negara, sehingga 85% dari mereka tidak mengundi BN.

Rupa-rupanya lagi, hanya Melayu di Perak yang diancam dengan ayat tersebut. Selepas itu, ancaman tersebut senyap. Keadaan menjadi tenang seketika. 1Malaysia disambut dengan tangan berpura. Mungkin ada pemimpin mereka yang meminta ungkapan tersebut jangan sesekali diluahkan lagi. Tetapi dah terlambat kerana ia terpahat di sanubari pemikiran orang-orang Melayu di Perak. Penundukkan PAS Perak terhadap DAP pasca PRU12 menjadi kebimbangan umat Melayu negeri ini.

Orang Melayu Islam di tempat lain tidak digegarkan dengan apa yang orang Melayu Islam di Perak dimomokkan. Oleh sebab itu mereka tidak mengerti, tidak memahami, mudah pula ditipu dengan taktik membanjiri majlis makan malam dan sokongan pemimpin-pemimpin NGO yang plastik.

Kita sedia maklum, pihak MCA dan Gerakan tidak berinisiatif langsung mengadakan pejuang-pejuang internet dan terus bergantung harap kepada UMNO. Mereka dapat apa yang mereka mahukan. Mereka dapat apa yang telah mereka usahakan. Malah mereka merancang untuk keadaan sedemikian?

Malahan juga, kempen MCA saban hari di The Star dikatakan turut mengguris perasaan umat Islam tanpa mengira parti, terutamanya di bandar-bandar besar juga  menjadi sebab kekalahan MCA di kawasan yang ramai orang Melayu.

Hakikat penting di sini, nampaknya walaupun setiap undi orang Cina pergi ke DAP, negeri Perak membuktikan bahawa orang Melayu masih mampu mentadbir negeri seandainya seluruh umat Islam di negeri ini memberi kepercayaan kepada calon Melayu Islam dari UMNO.

Pada ketika itu, tahulah mereka apa itu untung, apa itu rugi. Biar berlapar asal bermaruah.

Majlis belanja penipu makan. Buat habis wang sahaja.

7 comments:

Anonymous said...

Salam bro, bukan 85% tetapi melebihi 90%.

Ms Pearl said...

SPESIS KALAU MATI BAKAR DUIT NAK BAWAK KE ALAM KUBUR NI MEMANG TAK BOLEH DIPERCAYAI!

LUPAKAN CINA!
JIKA NAJIB MASIH NAK BERBAIK DENGAN CINA. STEP DOWN. THEN DIA BOLEH SAMPAI TAHAP MANA DIA SUKA PUN.

LET SOMEONE ELSE WHO IS SET TO BE RACIST TO BE THE LEADER!

Anonymous said...

Kita suka lihat kesan skrg tp kita sering butakan mata apa punca asal. DS Najib jgn disalahkan, Tun M punca Cina KAYA dan NAIK KEPALA.

DS najib hanya warisi kepimpinan yg telah ROSAK. Amat susah utk DS Najib baiki kerosakan yg ditinggalkan Tun M. Kenapa salahkan DS najib sedangkan dasar mengkayakan Cina selama 15 tahun oleh Tun M dipadamkan?

Tun M mmg bawa pembangunan tp Tun M xpernah kisah Melayu atau Cina, janji Malaysia maju. Wpun ada sekerat dua Melayu yg kaya tp Cina yg bergayut banyat dgn Tun M, Langkawi tergadai pd Cina zaman siapa? Wpun Tun M bina Putrajaya utk Melayu tp bandar2 besar seluruh malaysia Cina telah kuasai. Tiada sekatan langsung nk bina perumahan mewah, rumah kedai yg tk tentu hala keperluan.. JANJI MAJU??

Jgn salah DS Najib semata2. DS Najib lbh banyak action bantu Melayu bottom million berbanding Tun M. Pak Lah juga berjasa dgn naikkan gaji besar kakitangan AWAM serta pengambilan J-QAF. Tun hnya fokus skerat dua Melayu.. tp Cina ramai yg untung!

Anonymous said...

...Tanpa Nama - Jangan salahkan Tun M...Salahkan Melayu yang lupa diri kerana termakan pujuk rayu dari pembeli China yang maukan tanah mereka...Mak saya pun pernah dipujuk rayu sebegitu...

Ms Pearl - You re absolutely right..When talking about racist..We need another leader like Tun Dr Ismail...

Anonymous said...

Salam bro, bukan 85% tetapi melebihi 95%.
Yang tersesat undi bn/umno tu yg tak pakai telefon bimbit saja.

Anonymous said...

aku setuju dengan artikel nie..satu saja..biar kita lapar tak membeli barang2 jualan mereka asalkan kita hidup bermaruah.. INGAT CINA2 SEKALIAN..WALAU SEEKOR ANJING MIKE TAK MENYALAK, MATAHARI TETAP TERBIT DIBUMI PERAK !!..

Anonymous said...

Kita orang melayu semu kena tipu. Umno kena tipu dgn mca. Melayu pkr & pas kena tipu dengan dap. Lain kali ingatlah kita jangan tertipu lagi.